Op de kantoorvloer genieten zakelijke toepassingen van Microsoft, Salesforce en Amazon Web Services nog steeds de grootste bijval. Dat is de conclusie van een onderzoek van het beveiligingsbedrijf Okta, gebaseerd op een enquête bij nagenoeg zevenduizend werknemers. Opvallend is echter vooral de stijgende concurrentie voor een aantal applicaties van Microsoft. Ook de slechte scores van Skype springen in het oog.
“De onderzoekers wijzen erop dat Office 365 van Microsoft – inclusief programma’s zoals Word of Excel – op het gebied van kantoorapplicaties nog altijd marktleider is,” zegt Michael Coren, redacteur technologie bij het tijdschrift Quartz.
“Maar de ranglijst toont eveneens dat veel werknemers ook op toepassingen van andere aanbieders beroep doen. Deze gebruikers kiezen applicaties van Microsoft die ze leuk vinden, maar grijpen voor andere doeleinden terug naar toepassingen van andere ondernemingen.”
Alternatieven
De studie stelde vast dat 76 procent van de gebruikers van Office 365 ook op software van concurrerende bedrijven beroep deed. Bij de opslag van digitale bestanden toonde ongeveer 32 procent een voorkeur voor Box boven OneDrive van Microsoft. Bij professionele chatapplicaties verkoos 28 procent Slack boven het programma Teams van Microsoft.
“Microsoft moet in de kantooromgeving steeds meer met concurrentie van andere aanbieders afrekenen,” verduidelijkt Michael Coren. “Microsoft biedt een breed arsenaal professionele oplossingen – zoals Teams, OneDrive, Sharepoint of Skype – maar ziet daarbij steeds meer alternatieven opstaan.”
“Toepassingen zoals Slack, Box en Zoom knabbelen op de werkvloer aan de dominantie van Microsoft en andere gevestigd leveranciers,” aldus Coren. “Vele werknemers blijken inmiddels verschillende programma’s te gebruiken. Vier jaar geleden gebruikte 21 procent van de respondenten minstens drie applicaties. Vorig jaar was dat aandeel al opgelopen tot 33 procent.”
“De bedrijven blijken aan hun medewerkers meerdere oplossingen aan te bieden in plaats van een enkele groep producten te gebruiken. Het voorbije jaar deed de klant gemiddeld op drieëntachtig applicaties beroep. Dat is 43 procent meer dan in het midden van dit decennium.”
Zijlijn
“De dagen dat informatica-verantwoordelijken konden dicteren welke programma’s hun medewerkers kunnen gebruiken, behoren steeds meer tot het verleden,” zegt Ryan Carlson, chief marketing officer van Okta. “Nieuwe medewerkers vragen zelfs vaak naar de portefeuille applicaties die het bedrijf ter beschikking heeft om de kwaliteit van de werkplek in te schatten. Werknemers willen bovendien gebruik maken van de instrumenten die ze van hun smartphones kennen.”
“Uiteraard hoeft MIcrosoft geen teloorgang vrezen,” zegt Coren. “Zijn programma’s zijn voor vele bedrijven nog altijd nagenoeg onmisbaar. Het email-programma Outlook van Microsoft is op de werkvloer een van de populairste werkinstrumenten.”
“De commerciële clouddiensten van Microsoft boekten het jongste kwartaal een omzet van 9 miljard dollar. Dat betekende een stijging met 48 procent tegenover dezelfde periode het jaar voordien. Microsoft ziet ook de verkoop voor zijn abonnementsservices zoals Office 365 oplopen. Maar toch tonen werknemers steeds minder interesse in een bundeling van applicaties.”
Okta voert aan dat Gmail op de werkvloer de populairste applicatie blijft. Anderzijds genoot Skype, eveneens eigendom van Microsoft, de laagste waardering. Het programma kreeg tevens de titel de meest stressvolle applicatie van de werkvloer te zijn.
“Als Microsoft niet meer mensen kan overtuigen om zijn collaboratieve instrumenten te gebruiken, dreigt het bedrijf op de werkvloer steeds meer naar de zijlijn geduwd te worden,” waarschuwt Coren.