Uit een rapport van Nomura, een Japans investeringsbedrijf, blijkt dat slechts 5,6 procent van de vluchten die voor de pandemie tussen China en de VS vlogen, hersteld zijn.
Sinds COVID is amper 6 procent van het voormalig vluchtverkeer tussen China en de VS hersteld

Waarom is dit belangrijk?
De gemoederen tussen China en de VS zijn koel. Volgens Nomura’s hoofd van de Chinese economie, Ting Lu, spelen geopolitieke factoren een rol in het lage aantal vluchten.In het nieuws: Amper nog rechtstreeks vliegverkeer tussen China en de VS, dat bericht CNBC.
- Het totale aantal vluchten die uit China vertrekt staat op zo’n 40 procent van het niveau van voor de pandemie. Het onderzoek gebruikte gegevens tot 22 mei.
- Vluchten naar Egypte, Saoedi-Arabië en Italië zitten al terug aan, of bijna aan 100 procent.
Geopolitieke factoren
- Ting Lu, econoom bij Nomura, gaf geopolitieke factoren aan als een van de redenen. In november 2022 ontmoetten Joe Biden en Xi Jinping elkaar in Indonesië, met als doel de relatie te verbeteren.
- Maar het water bleek diep. Nog steeds worden er handelsbarrières opgetrokken, de Verenigde Staten zitten verveeld met TikTok, de houding van China over de oorlog in Oekraïne is niet naar de zin van de VS, de verschillende spionageballonnen die over de VS vlogen…
- Het is ook opmerkelijk dat het percentage herstelde vluchten tussen China en India als enige lager ligt dan met de Verenigde Staten. Daar is slechts 3,3 procent hersteld. Ook tussen die landen zijn er spanningen. Uit een recente peiling blijkt dat slechts 8 procent van de Chinezen de relatie met India als “gunstig” ziet.
Herstel
- Met het aantal vluchten uit China nu op 40 procent van de pre-COVID capaciteit, schatten de analisten van Nomura dat dit op het einde van het jaar 70 procent zal bedragen. In 2019 was Beijing de tweede drukste luchthaven ter wereld. De drukste was de Hartsfield–Jackson luchthaven in Atlanta in de VS.
(as)