Shorter gooit brandbom op Nikola: ‘Elektrische truckmaker is gebouwd op tientallen leugens’

Het aandeel van Tesla-concurrent Nikola is in vrije val nadat een shorter in een scherp rapport beweert dat het bedrijf gebaseerd is op een web van fraude en leugens. Het aandeel glijdt 17 procent onderuit.

Nikola gold even als het nieuwe elektrische wünderkind van Wall Street, maar krijgt nu forse tegenwind. Hindenburg Research, dat geshort heeft op de aandelen van Nikola, komt namelijk met een ellenlange lijst waarin zogenaamd frauduleuze praktijken naar voren worden geschoven.

Nikola kondigde op donderdag nog een grote deal aan met General Motors, dat 2 miljard investeert en ook belooft enkele onderdelen te zullen leveren.

Nikola-CEO Trevor Milton heeft alle aantijgingen ontkend en beloofde ook voorbeurs nog met de bewijzen te komen. Dat is echter nog niet gebeurd en dat resulteert in een stevige pandoering voor het aandeel van de elektrische truckbouwer. Het bedrijf heeft een advocaat in de hand genomen.

Over de aantijgingen zelf: die zijn op zijn minst spectaculair te noemen. Zo zou de Nikola One, dat is de eerste truck van Nikola, helemaal nog niet functioneel zijn. In een video, ‘Nikola One in Motion’ is de auto te zien terwijl hij aan hoge snelheid op een lege weg rijdt. Vrij eenvoudig, maar volgens Hindenburg ook gewoon in scène gezet. Volgens een ex-personeelslid bij Nikola zou de truck op een heuvel afgezet zijn en bolt hij, zonder te rijden dus, de heuvel af, waarna de beelden slim gemonteerd zijn. Die claim wordt alvast ondersteund door de Britse zakenkrant Financial Times, die in contact stond met een bron die het filmpje zag maken.

https://www.youtube.com/watch?v=IAToxJ9CGb8

Nog over de Nikola 1: tijdens de live-presentatie van de semitruck toonde het bedrijf een zogenaamd volledig werkende wagen. Alleen zou er onder de auto een elektriciteitskabel lopen om hem zelfs maar te doen rijden.

https://www.youtube.com/watch?v=wLidTCqAAtY

In oktober 2019 claimde Nikola dan weer dat het aan een revolutie in de batterij-industrie werkte. Dat moest gebeuren door de overname van een bedrijf. Die deal ging echter niet door: de directeur van dat bedrijf had ook NASA al te kijk gezet in een prostitutieschandaal en kon de batterijen niet leveren, omdat ze simpelweg niet bestaan. Over de deal werd in alle talen gezwegen, Nikola zou nu de technologie van GM gaan gebruiken.

Nog een belangrijke component voor het succes van Nikola is goedkope waterstof. Milton heeft altijd geclaimd dat hij die 81 procent goedkoper kon maken dan concurrenten. Later moest hij toegeven dat Nikola dat niet kan en dat ook niet zal kunnen, aan eender welke prijs.

Aan de zakelijke kant, dan, loopt het ook strop. De miljardendeals waarvan Nikola claimt dat ze in het orderboekje staan, zijn volgens Hindenburg grotendeels fictie. U.S. XPress zou bijvoorbeeld goed zijn voor een derde van de bestellingen, zowat 3,5 miljard dollar. Maar vorig kwartaal lijkt het bedrijf slechts 1,3 miljoen dollar cash in handen te hebben.

Ook belangrijk: Trevor Milton verliest niets als de aandelen kelderen. Hij en zijn partners hebben allemaal hard gecasht in de laatste maanden. Milton zelf heeft intussen voor 70 miljoen dollar verkocht, rond de beursgang. Zijn aandelen staan ook slechts 180 dagen vast. Als hij ontslagen wordt, heeft hij recht op 20 miljoen dollar over de komende 2 jaar.

Als de aantijgingen van Hindenburg waar blijken te zijn, stelt dat ook serieuze vragen bij de expertise van General Motors. ‘We hebben het volste vertrouwen in de waarde die we kunnen creëren door deze samenwerking. We houden ons aan de uitspraken die we hebben gedaan toen we ons partnership aankondigden’, klinkt het daar evenwel.

Milton van zijn kant, zegt in een reeks tweets dat hij de beschuldigingen van Hindenburg eenvoudigweg kan weerleggen, maar dat niet kan doen omdat er advocaten bij betrokken zijn. Ook de Amerikaanse beurswaakhond SEC zou op vraag van Milton met een onderzoek bezig zijn.

https://twitter.com/nikolatrevor/status/1304291381637124096

Een bewijs wou Milton wel nog leveren. Een fabriek in Duitsland zou de eerste Nikola 1-trucks produceren, maar volgens Hindenburg weet de fabriek zelf van niets. Op Twitter toont hij enkele foto’s van onafgewerkte trucks die uit een fabriek in Ulm zouden moeten komen.

https://twitter.com/nikolatrevor/status/1304432858937741313

Het volledige rapport kan u hier vinden.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.