Shell-CEO: ‘Stop met demonisering olie en gas’

Klimaatverandering of niet, de CEO van olie- en gasgroep Shell ziet nog volop mogelijkheden om geld te verdienen met fossiele brandstoffen. Dat zegt hij in een interview met Reuters.

‘Ondanks wat veel klimaatactivisten beweren, is het volkomen legitiem om in olie en gas te investeren, omdat de wereld erom vraagt’, zegt Ben van Beurden in een interview met het Britse persagentschap Reuters. ‘Dat komt omdat de vraag naar transport en plastic blijft groeien. Bovendien zou het tientallen jaren duren om over te schakelen naar schonere energiebronnen.’

Selectiever met projecten

Volgens de Nederlandse CEO zou het een grote fout zijn om de productie van fossiele brandstoffen direct stop te zetten. ‘Eén van de grotere risico’s is niet zozeer dat we dinosauriërs in de sector worden, omdat we nog steeds investeren in olie en gas. Het grootste risico is om olie en gas voortijdig de rug toe te keren.’ Ben van Beurden wijst erop dat een gebrek aan investeringen kan leiden tot een aanbodtekort en grote prijsstijgingen.

Van Beurden denkt dat het onterecht is om het businessmodel van Shell onhoudbaar te noemen. Hij wijst ook op een zorgwekkende trend die hij ‘de demonisering van olie en gas noemt’. De CEO van Shell benadrukt wel dat de olie- en gasgroep selectiever geworden is met de keuze voor projecten.

Investeren in hernieuwbare bronnen

Shell wil niet blind zijn voor de klimaatopwarming. Sinds 2017 is er een plan in voege om de hoeveelheid broeikasgassen van Shell te halveren tegen 2050. Alleen is de hoeveelheid koolstofdioxide (CO2) tussen 2017 en 2018 dan weer gestegen met 2,5 procent.

Van Beurden belooft nog beter te doen, door de jaarlijkse uitgaven tegen 2025 te verhogen van 25 miljard naar 32 miljard dollar. Een tiende van die investeringen zal dan telkens naar hernieuwbare energiebronnen en -activiteiten gaan.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.