In Schotland is er een rel ontstaan tussen de regering en de producenten en verkopers van whisky, een van de grote symbolen van het land. Aanleiding van het probleem is een potentieel verbod op de verkoop van merchandising rond alcoholmerken, dat door de regering van de Schotse regering premier Nicola Sturgeon wordt voorgesteld.
Schotse whiskysector woest over voorstellen voor nieuwe beperkingen
Waarom is dit belangrijk?
De Schotse regering voert momenteel overleg over een mogelijke beperking op de promotie en reclame voor alcohol. Dat heeft geleid tot een rapport waarin wordt aangevoerd dat alle alcoholproducten in wezen louter variaties van hetzelfde concept zijn. Daarbij wordt tevens een verbod op de verkoop van merchandising voor alcoholmerken voorgesteld. De sector van de Schotse whisky heeft echter op duidelijke wijze zijn verontwaardiging over het rapport naar voren gebracht.Merchandising maakt enige verschil: In het rapport wordt benadrukt dat producten uit alle sectoren van de alcoholindustrie zonder het gebruik van merknamen en andere marketingstrategieën in wezen louter variaties van eenzelfde concept zijn.
- “Het gebrek aan inzicht van de Schotse regering in de sector is verbijsterend”, merkt Blair Bowman, een whisky-consulent uit Edinburgh, op. “De Schotse whisky staat voor eeuwen expertise en vakmanschap en is uitgegroeid tot een drank die een w
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.