Schotse whiskysector woest over voorstellen voor nieuwe beperkingen

Schotse whiskysector woest over voorstellen voor nieuwe beperkingen
Whisky is ook een belangrijk Schots exportproduct. – Matt Stone/MediaNews Group/Boston Herald

In Schotland is er een rel ontstaan tussen de regering en de producenten en verkopers van whisky, een van de grote symbolen van het land. Aanleiding van het probleem is een potentieel verbod op de verkoop van merchandising rond alcoholmerken, dat door de regering van de Schotse regering premier Nicola Sturgeon wordt voorgesteld.

Waarom is dit belangrijk?

De Schotse regering voert momenteel overleg over een mogelijke beperking op de promotie en reclame voor alcohol. Dat heeft geleid tot een rapport waarin wordt aangevoerd dat alle alcoholproducten in wezen louter variaties van hetzelfde concept zijn. Daarbij wordt tevens een verbod op de verkoop van merchandising voor alcoholmerken voorgesteld. De sector van de Schotse whisky heeft echter op duidelijke wijze zijn verontwaardiging over het rapport naar voren gebracht.

Merchandising maakt enige verschil: In het rapport wordt benadrukt dat producten uit alle sectoren van de alcoholindustrie zonder het gebruik van merknamen en andere marketingstrategieën in wezen louter variaties van eenzelfde concept zijn.

  • “Het gebrek aan inzicht van de Schotse regering in de sector is verbijsterend”, merkt Blair Bowman, een whisky-consulent uit Edinburgh, op. “De Schotse whisky staat voor eeuwen expertise en vakmanschap en is uitgegroeid tot een drank die een wereldwijd icoon is geworden. Toch blijkt de Schotse regering dat erfgoed louter als een gimmick te bestempelen.”
  • “Wanneer de Schotse regering aanvoert dat alle alcoholproducten identiek worden op het ogenblik dat de merknaam wordt verwijderd, slaat ze de bal compleet mis. Dergelijke uitspraken kunnen niet verder van de waarheid liggen.”
  • Het rapport bevindt zich momenteel in een consultatiefase, waarbij het publiek wordt aangemoedigd over de voorstellen feedback te geven.
    • In het rapport wordt ook het probleem van de alcoholsponsoring in de sport benaderd. Daarbij wordt voorgesteld om sportartikelen met een alcoholmerk te verbieden, alcoholreclame in openbare ruimten te verbieden, de zichtbaarheid van alcohol in de detailhandel verder te beperken en de alcoholsponsoring van sport en evenementen te verbieden.

Economie versus volksgezondheid: Scotch whisky mag wettelijk uitsluitend in Schotland worden geproduceerd.

  • Volgens de Scotch Whisky Association (SWA) voert het land elke seconde vierenveertig flessen van het product naar het buitenland uit. De export van Schotse whisky vertegenwoordigde twee jaar geleden een bedrag van 4,5 miljard pond.
  • De organisatie zegt zich ernstig zorgen te maken over de ingrepen die de Schotse regering voor de sector mogelijk in petto heeft.
    • “De Schotse whiskysector heeft een strikte marketingcode, waarbij wordt geregeld op welke manier de merken wereldwijd worden aangeprezen”, wordt er aangevoerd.
    • Daarbij wordt tevens benadrukt dat een zware beperking van de activiteiten van de sector ook een nadelige impact zal hebben op de ondersteuning die de industrie aan vele lokale gemeenschappen biedt.
  • Woordvoerders van de Schotse regering stippen echter aan dat alcoholmisbruik een van de grote uitdagingen voor de nationale volksgezondheid is.
    • “Gemiddeld moeten in Schotland elke week zevenhonderd mensen in het ziekenhuis worden opgenomen wegens ziektes die door alcoholgebruik worden veroorzaakt”, merken zij op.
    • “Tijdens datzelfde tijdsbestek overlijden ook gemiddeld vierentwintig mensen aan de gevolgen van die aandoeningen.”
    • Er wordt echter tevens aangevoerd dat de voorstellen slechts de weerslag vormen van een eerste brede consultatie over het rapport. “De reacties op het rapport zullen bepalen welke voorstellen uiteindelijk in een wetgeving zullen worden omgezet”, voeren de woordvoerders nog aan. “In dit stadium is nog geen enkele beslissing terzake genomen.”

(as)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.