Over vijftien jaar zullen in Schotland geen nieuwe wagens met motoren op benzine of diesel kunnen worden verkocht. Dat heeft de Schotse premier Nicola Sturgeon aangekondigd.
Met deze deadline zou Schotland met het verbod op vervuilende motoren acht jaar sneller zijn dan Groot-Brittannië. De Schotse regering wil bovendien op korte termijn maatregelen nemen om vervuilende dieselwagens uit de centra van zijn steden te weren. In totaal heeft Nicola Sturgeon een budget van 3 miljard pond voorzien om de luchtvervuiling door het wegverkeer aan te pakken. Een gedeelte van dat bedrag zal worden ter beschikking gesteld voor plannen van lokale autoriteiten. Woordvoerders van de Schotse regering wijzen erop dat de slechte luchtkwaliteit het grootste milieurisico voor de nationale volksgezondheid vormt en zijn de autoriteiten beslist om een doorgedreven politiek te hanteren om die situatie binnen de kortste keren aan te pakken. Daarbij wordt opgemerkt dat de luchtvervuiling, zowel binnenshuis als buitenshuis, in Schotland vele slachtoffers maakt. Onder meer zal een budget van 60 miljoen pond worden voorzien om een nationaal netwerk van laadpalen voor elektrische auto’s te implementeren.
Stadscentra
Er wordt volgens Nicola Sturgeon ook gedacht aan incentives die automobilisten moeten aansporen hun vervuilende wagens voor duurzame alternatieven te vervangen. De registratie van nieuwe voertuigen en belastingen op het verkeer zijn vooral een Britse kwestie, maar Nicola Sturgeon zegt dat de Schotse overheid andere maatregelen kan nemen om een milieuvriendelijker wegvervoer te creëren. “Dat zal mogelijk ook de Britse regering aanzetten een ambitieuzere planning uit te werken,” aldus de Schotse premier. Er komt onder meer een innovatiefonds dat investeringen in milieuvriendelijke vervoersoplossingen moet stimuleren. Tevens zullen in de Schotse steden lage emissiezones worden ingevoerd. In eerste instantie zou het stadscentrum van Glasgow een gebied krijgen waar vervuilende wagens niet meer zullen worden toegelaten. Daarna zouden ook Edinburgh, Aberdeen en Dundee volgen. Ongeveer driekwart van de huidige Schotse dieselvloot zou daardoor definitief uit de Schotse binnensteden zijn verbannen. (mah)