Plots gaat het licht uit: kom je in aanmerking voor een schadevergoeding bij een stroomonderbreking?

Een stroomonderbreking kan ervoor zorgen dat je soms meerdere uren zonder elektriciteit zit. Wist je dat je in sommige gevallen in aanmerking komt voor een schadevergoeding?

Een stroomonderbreking is nooit fijn. Zeker als je een langere periode zonder elektriciteit zit, kan dat voor enkele onaangename verrassingen zorgen. Denk bijvoorbeeld aan voeding die in je diepvries ligt. Eenmaal ontdooid, is het geen goed idee om die voedingsproducten opnieuw in te vriezen.

Schadevergoeding bij een stroomonderbreking

In sommige gevallen is de Vlaamse netbeheerder Fluvius verplicht om je een schadevergoeding te betalen. Dat is het geval wanneer er sprake is van een onvoorziene stroomonderbreking die meer dan vier uur duurt.

De vergoeding voor een langdurige stroomonderbreking bedraagt 35 euro voor een gezin, vermeerderd met 20 euro voor elke bijkomende periode van vier uur. Die bedragen worden overigens verdubbeld als de onderbreking gebeurt tijdens de winterperiode. Die periode loopt van 1 december tot 1 maart, maar kan verlengd worden afhankelijk van de weersomstandigheden. De vergoeding wordt ook jaarlijks geïndexeerd.

Ook bedrijven en zelfstandigen kunnen bij een langdurige stroomonderbreking een schadevergoeding aanvragen. Die vergoeding bedraagt dan 20 procent van het bedrag van de distributiekosten voor de maand die voorafgaat aan de maand waarin de onderbreking zich voordeed, met een minimum van 35 euro. Dat bedrag wordt vermeerderd met de helft van het bedrag, met een minimum van 20 euro, voor elke bijkomende periode van vier uur.

Fluvius moet geen schadevergoeding betalen als het kan bewijzen dat de stroomonderbreking niet zijn fout was, of als er sprake was van overmacht of een noodsituatie.

Hoe een schadevergoeding aanvragen?

Je kan op verschillende manieren een schadevergoeding aanvragen. Zo is het mogelijk om online een formulier in te vullen. Je kan ook contact opnemen met de netbeheerder via het nummer 078 35 35 34. Indien je dat wenst, kan je ook de klantendienst bezoeken in een van de kantoren van Fluvius. Op de site van de netbeheerder vind je een lijst van alle kantoren.

In een normale situatie ontvang je binnen de zestig kalenderdagen een reactie op je aanvraag. Als je niet tevreden bent met het antwoord van Fluvius, kan je die beslissing aanvechten door een klachtenformulier in te vullen. De netbeheerder zal dan je aanvraag herevalueren (op basis van je nieuwe argumenten). Ben je het met het resultaat daarvan ook niet eens, dan beschik je nog over de optie om een klacht in te dienen bij de Vlaamse Ombudsdienst.

(as)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.