Sanofi onderhandelt over verkoop van divisie Opella in consumentengezondheid aan CD&R voor 15 miljard euro


Key takeaways

  • Sanofi onderhandelt met CD&R over het afstoten van een meerderheidsbelang in Opella, de divisie die zich bezighoudt met gezondheid voor de consument.
  • De geschatte waarde van de voorgestelde transactie is ongeveer 15 miljard dollar.
  • De verkoop volgt op Sanofi’s eerdere bericht over het onderzoeken van scheidingsstrategieën voor de divisie consumentengezondheid.

Sanofi onderhandelt met Clayton Dubilier & Rice (CD&R), een Amerikaanse participatiemaatschappij, over het afstoten van een meerderheidsbelang van 50 procent in Opella, de divisie voor consumentengezondheid. Deze stap volgt op een eerder bericht van Reuters waarin de waarde van de potentiële verkoop werd geschat op ongeveer 15 miljard euro

Sanofi onthield zich van het bekendmaken van financiële details over de voorgenomen transactie en verklaarde dat verdere updates op een later tijdstip zouden worden gegeven. Aandelen van Sanofi daalden licht met 0,46 procent tegen 0717 GMT.

Achtergrond en eerdere rapporten

In oktober 2023 kondigde Sanofi aan dat het van plan was om verschillende scheidingsstrategieën te onderzoeken voor zijn activiteiten op het gebied van consumentengezondheidszorg als onderdeel van zijn inspanningen om de investeringen in de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen binnen zijn kernactiviteiten te versterken. Eerdere berichten van Bloomberg in september onthulden dat zowel CD&R als PAI Partners een bod hadden uitgebracht op Opella.

Gevolgen voor werknemers en de sector

Opella heeft meer dan 11.000 werknemers en omvat bekende merken zoals de pijnstiller Doliprane. De desinvesteringstrend in de consumentengezondheidssector is in een stroomversnelling geraakt, met bedrijven als Johnson & Johnson die in mei vorig jaar hun consumentengezondheidsactiviteiten (Kenvue) afstoten. Ook GSK en Pfizer volgden dit voorbeeld door hun respectievelijke consumentendivisies in 2022 af te splitsen.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.