Amerikaanse stad klaagt voedselgiganten als Coca-Cola en Kraft Heinz aan over schadelijk verwerkt voedsel


Key takeaways

  • San Francisco klaagt grote voedselproducenten Kraft Heinz, Mondelez en Coca-Cola aan voor het bewust verkopen van ongezond bewerkt voedsel dat schadelijk is voor de volksgezondheid.
  • De stad stelt dat de bedrijven misleidende marketingtactieken gebruiken die vergelijkbaar zijn met die van de tabaksindustrie.
  • De rechtszaak eist financiële compensatie voor de gezondheidskosten die verband houden met de producten en wil een einde maken aan de misleidende reclamepraktijken.

De stad San Francisco heeft een rechtszaak aangespannen tegen de grote voedselproducenten Kraft Heinz, Mondelez en Coca-Cola omdat ze naar verluidt bewust sterk bewerkte voedingsmiddelen verkopen die schadelijk zijn voor de volksgezondheid.

De aanklacht, ingediend bij een rechtbank in San Francisco, beschuldigt de bedrijven van het toepassen van tactieken vergelijkbaar met die van de tabaksindustrie om verslaving bij consumenten te bevorderen. De stad eist financiële compensatie voor de gezondheidskosten die de producten veroorzaken en vraagt een gerechtelijke uitspraak die misleidende marketingpraktijken verbiedt.

“Creëren van een gezondheidscrisis”

Advocaat David Chiu van San Francisco, die de stad in deze zaak vertegenwoordigt, zei dat de bedrijven “enorm hebben geprofiteerd van het creëren van een gezondheidscrisis en nu de verantwoordelijkheid moeten nemen voor de schade die ze hebben veroorzaakt.”

Dit is de eerste keer dat een lokale overheid bedrijven aanklaagt voor het bewust op de markt brengen van schadelijk, sterk verwerkt voedsel. De stad stelt dat de verspreiding van de producten heeft bijgedragen aan de toename van obesitas, kanker en diabetes.

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.