Meta, PayPal, Twitter, Salesforce. Het zijn maar enkele bedrijven die dit jaar grote personeelssaneringen hebben aangekondigd die techstad San Francisco zwaar getroffen hebben. Het leidt tot enorme leegstand en een crisis van de lokale horeca. Maar volgens Roel Peeters, een Vlaamse ondernemer in de VS, is er meer aan de hand dan de tech layoffs, zo vertelt hij aan Business AM.
Luister naar het gesprek met Roel Peeters van techbedrijf Roost en bestuurder bij de Amerikaans-Belgische kamer van koophandel BelCham:
In het nieuws: Uit San Francisco, qua inwonersaantal vergelijkbaar met Brussel, komen sombere berichten over massale leegstand van zowel kantoren als winkels tot verloedering en een gevoel van onveiligheid.
- “San Francisco is een beetje een speciaal geval”, zegt Peeters, die zelf in Austin (Texas) gebaseerd is. “Het heeft deels te maken met de ontslagen, maar ik denk veel meer met thuiswerk. De werknemers keren niet terug naar kantoor. ze hebben geen zin meer om elke dag uren te pendelen. Downtown San Francisco en de Financial District leefden echter van de inkomsten van de lunches en koffiemomenten van de werknemers die daar normaal tijdens de dag zijn.”
- Het gaat volgens Peeters niet om een algemeen Amerikaans probleem. “Want vergelijk dat met de rest van Silicon Valley, waar San Francisco maar een fractie van is. Silicon Valley heeft minder dat effect. En regionale techcentra zoals Austin zijn tijdens corona en de jaar daarna enorm geboomd. It’s still boomtown, hier in Austin.”
- De combinatie van Covid en work from home leidde tot een spreiding van techactiviteiten over de VS. Omdat Californië en San Francisco het langst de coronaregels bleven opleggen, zijn bedrijven en werknemers weggetrokken, is de analyse van Peeters.
- “Het is op dit moment geen fun in San Francisco”, besluit hij. “Veel restaurantjes zijn gesloten en dichtgetimmerd. Het is geen fraai zicht.”