Saic Motor wil buitenlandse verkoop verdrievoudigen

De Chinese autobouwer Shanghai Automotive Industry Corporation (Saic Motor) wil midden volgend decennium in het buitenland een miljoen wagens verkopen. Dat heeft Yu De, ondervoorzitter van Saic Motor, gezegd. Net zoals andere grote Chinese autoconstructeurs kijkt ook Saic steeds meer naar een buitenlandse verkoop.

Die strategie moet immers een dreigende stagnatie op de binnenlandse Chinese markt helpen compenseren.

Chinees marktleider

Saic Motor is de grootste autobouwer van China. Het concern verkocht vorig jaar ongeveer zeven miljoen wagens. Die omzet had zowel betrekking op de eigen portfolio als op modellen van joint-ventures met Volkswagen en General Motors. Met die verkoop eiste Saic Motor nagenoeg een kwart van de volledige binnenlandse Chinese autoverkoop op.

De buitenlandse verkoop van Saic Motor bereikt momenteel een volume van ongeveer 350.000 exemplaren. ‘Volgend jaar wil Saic echter meer dan een half miljoen nieuwe buitenlandse klanten vinden,’ aldus Yu De.

‘Bedoeling is om tegen midden volgend decennium een buitenlandse verkoop van minstens een miljoen eenheden per jaar te kunnen melden.’ Saic zal daarbij volgens de topman zijn buitenlandse activiteiten, ook op het gebied van logistiek en distributie, geleidelijk uitbreiden.

Momenteel bouwt Saic wagens van het merk MG in India en commerciële voertuigen van het merk Wuling in Indonesië. Beide activiteiten gebeuren in samenwerking met de Amerikaanse groep General Motors, waarin Saic een aandeel heeft. Daarnaast exporteert Saic ook auto’s naar Nederland en Australië.

Inkrimping

Het bedrijf meldde recent ook een hybride versie van zijn model MG HS naar Groot-Brittannië en een aantal andere Europese landen te zullen exporteren. Verdere details over die afzetmarkten gaf het Chinese concern niet. Saic bouwt het hybride model in een nieuwe fabriek in Ningde, een stad in kustprovincie Fujian in het oosten van China.

De Chinese verkoop van Saic vertoonde tijdens de eerste tien maanden van dit jaar een terugval met 13,7 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Saic volgt daarmee de algemene trend op de Chinese automarkt, die vorig jaar voor de eerste keer sinds het laatste decennium van vorige eeuw een inkrimping moest melden.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.