Vertrekt Ryanair van de Ierse beurs? “Topman O’Leary speelt met het idee om naar Brussel te komen”

De CEO van luchtvaartmaatschappij Ryanair, Michael O’Leary, heeft wederom een scherpe uitspraak gedaan. Hij dreigt ermee om te vertrekken op de Ierse beurs. De topman ruziet al een week met Dublin, vertelt luchtvaartexpert Luk De Wilde.


Beluister hier het volledige interview met Luk De Wilde:


Waarom is dit belangrijk?

Ierland en Ryanair lijken wel met elkaar versmolten, de Ierse harp staat zelfs in het logo van de vliegtuigmaatschappij. De woorden van O'Leary klinken daardoor nog scherper dan gewoonlijk.
  • De Wilde: “Op dit ogenblik is er nog niets concreets. Het jongste dreigement van topman Michael O’Leary is dat hij van de beurs van Dublin zou weggaan. Hij kan niet zo goed leven met de houding van de beurs. Die beurs leunt iets te veel aan bij die van Londen, volgens hem. Terwijl ze toch deel uitmaakt van de Euronext-beurs. O’Leary speelt met het idee om naar Brussel te komen.”
  • “Vorige week uitte O’Leary al een dreigement om vliegtuigen uit Dublin weg te halen en routes te schrappen. De luchtvaartautoriteiten van Dublin Airport hebben namelijk aangekondigd dat ze de vliegtuigtaks willen verhogen met 45 procent. O’Leary spreekt over zeventien vluchten die zouden verdwijnen en negentien vliegtuigen die hij elders in Europa wil stationeren. Dus er is een zekere spanning tussen Dublin en Ryanair.”

Geen zorgen voor Ryanair, wel voor Ierland

  • Het schrappen van vluchten lijkt De Wilde realistisch, maar over het wegtrekken van de Ierse beurs is hij voorzichtiger: “Het leunt er misschien bij aan, maar ik zie het nog niet zo snel gebeuren. Ryanair heeft het hoofdkwartier in Dublin. Het blijft toch O’Leary’s bakermat. Maar je kunt het niet uitsluiten.”
  • “Ryanair heeft de nieuwste, zeer milieuvriendelijke vliegtuigen gebaseerd in Dublin. O’Leary zegt dat hij precies die vliegtuigen, waar de autoriteiten hem extra taksen voor willen aanrekenen, elders gaat stationeren. Dat kan goed zijn voor Italië, Spanje en misschien België. Het zal zeker niet knagen aan het businessmodel en de inkomsten van Ryanair, maar het zou wel gevolgen kunnen hebben voor Ierland”, besluit de luchtvaartexpert.

(evb)

Meer