Russische onderzeeër “Velikiye Luki” na twee decennia bijna klaar voor levering


Key takeaways

  • Na bijna twee decennia van uitstel staat Rusland op het punt om de “Velikiye Luki”, een Lada-klasse dieselelektrische onderzeeër, op te leveren.
  • De Velikiye Luki heeft strenge tests ondergaan in de Baltische Zee, waarbij cruciale systemen zoals voortstuwing en gevechtscapaciteiten werden getest.
  • Rusland wil graag zijn vloot van Lada-klasse onderzeeërs ontwikkelen, maar industriële beperkingen en financieringsbeperkingen zouden zijn ambities kunnen beïnvloeden.

De Russische marine bereidt zich voor op de ontvangst van de lang uitgestelde Lada-klasse dieselelektrische onderzeeër “Velikiye Luki”. De Admiraliteitsscheepswerven mikken op een levering voor het einde van 2025, na bijna twintig jaar van mislukkingen en gemiste deadlines.

Intensieve proeven op zee

Sinds de tewaterlating in december 2022 heeft de Velikiye Luki uitgebreide tests ondergaan in de Baltische Zee. Tijdens deze proeven werd er gedoken tot 180 meter diepte en werden verschillende systemen getest, waaronder voortstuwing, sonar, navigatie en gevechtscapaciteiten.

Het lange ontwikkelingsproces van de Velikiye Luki weerspiegelt de bredere uitdagingen van het Lada-klasse programma. De eerste bouw begon in 2006 onder de naam ‘Sevastopol’, maar werd stilgelegd vanwege prestatieproblemen met het hoofdschip, de Sankt Peterburg. Het werk werd in 2014 hervat met een herzien ontwerp, en de onderzeeër werd opnieuw gelanceerd als Velikiye Luki met een nieuwe opleveringsdatum gepland voor 2018.

Er bleven echter vertragingen optreden, waardoor de opleveringsdatum nog verder opschoof. Ondanks deze tegenslagen is Rusland blijven investeren in de verbeterde 677M versie van de Lada-klasse, met de ingebruikname van de Kronstadt in 2024 en het werken aan de Velikiye Luki. Twee extra onderzeeërs, de Vologda en de Jaroslavl, werden in 2022 in gebruik genomen, maar de bouw ervan werd in 2023 opgeschort vanwege financiële beperkingen.

Lada-klasse programma

De toekomst van het Lada-klasse programma blijft onzeker. Hoewel Russische functionarissen ambities hebben uitgesproken voor een vloot van acht tot twaalf schepen, zouden industriële capaciteit en concurrerende aankoopprioriteiten deze doelen kunnen beperken. Als de Admiraliteitsscheepswerven er echter in slagen om de Velikiye Luki tegen het einde van 2025 af te leveren, zal dit een belangrijke mijlpaal zijn in de inspanningen van Rusland om zijn niet-nucleaire onderzeeërmacht te moderniseren.

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.