Key takeaways
- De Russische olietransporten via de Oostzee zijn vorig jaar met 10 procent gedaald.
- De daling valt samen met EU-sancties tegen de Russische olie- en gasexport.
- Het gebruik van oudere, slecht onderhouden schepen is toegenomen, wat een risico vormt voor het milieu.
In de laatste vier maanden van 2024 zijn de Russische olietransporten via de Oostzee met ongeveer 10 procent afgenomen. Deze daling valt samen met de uitvoering van EU-sancties tegen de Russische olie- en gasexport, die in juni van kracht werden.
Na de inval van Rusland in Oekraïne in 2022 hebben de landen aan de Oostzee hun waakzaamheid verhoogd vanwege storingen in elektriciteitskabels, telecommunicatieverbindingen en gaspijpleidingen. Sommige incidenten zijn in verband gebracht met tankerbewegingen. De Finse kustwacht houdt actief toezicht op de “schaduwvloot” tankers die door Rusland worden ingezet voor olietransporten door de Finse Golf.
Risico voor het milieu
Deze schepen worden vaak gekenmerkt als oud en slecht onderhouden, waardoor ze een aanzienlijk risico vormen op olielekkages en milieuschade aan het kwetsbare ecosysteem van de Oostzee. Het hoofd maritieme veiligheid van de Finse grenswacht, Mikko Hirvi, merkte op dat er in de laatste vier of vijf maanden van 2024 ongeveer 10 procent minder olie uit Rusland vertrok dan gemiddeld in de voorgaande twee jaar. In die periode vervoerden wekelijks ongeveer 70-80 tankers olie uit Russische havens via de Oostzee.
Consequenties
De sancties kunnen ertoe bijdragen dat de tankers van de schaduwvloot uiteindelijk uit de vaart worden genomen. Hirvi wees er echter ook op dat als gevolg hiervan oudere schepen in het Oostzeeverkeer zijn gekomen. Als gevolg daarvan is de algehele conditie van in bedrijf zijnde schepen verslechterd ten opzichte van vroeger.
In oktober meldde de Finse kustwacht storingen in satellietnavigatiesignalen in de Oostzee. Dit leidde ertoe dat sommige tankers hun locatiegegevens manipuleerden om hun bewegingen te verbergen. De gecompromitteerde navigatiesignalen zorgden ervoor dat schepen gedesoriënteerd raakten en gevaarlijk dicht bij eilanden of ondiepe wateren dreven. Op 30 december 2024 greep de kustwacht in om een olietanker die op weg was naar de Russische haven Primorsk veilig te stellen vanwege motorpech. Duitsland reageerde op dezelfde manier op een andere drijvende tanker voor zijn Baltische kust op 10 januari 2025.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!