Volgens een analyse van Nikkei Asia wordt steeds meer Russische olie naar Europa verscheept via verborgen routes. Het zwarte goud zou van schip tot schip worden doorgegeven, om zo de oorsprong van de lading te verdoezelen.
Sinds de Russische invasie van buurland Oekraïne in februari begon, zouden volgens Nikkei Asia maar liefst 41 schepen actief zijn in Europese wateren, die olie doorgeven aan andere vaartuigen. Vorig jaar zou maar een zulk schip actief zijn. Hoewel Europa nog geen volledig verbod op Russische olie heeft ingevoerd, staan bedrijven steeds meer onder druk om het goedje te weren.
Daar komt in december verandering in. Dan zal de Europese Unie (EU) een embargo invoeren op Russische olie. In februari zullen ook olieproducten worden geweerd. Nikkei Asia denkt echter dat het doorgeven van olie zal blijven gebeuren nadat die maatregelen worden genomen.
Over hoeveel olie gaat het?
Om te zien waar de Russische olie naartoe gaat, heeft Nikkei Asia cijfers van het databedrijf Refinitiv gebruikt. Daaruit blijkt dat de overdracht van olie voornamelijk in de Middellandse Zee gebeurt, voor de kust van Griekenland. Ook werd gekeken naar de verandering van de diepgang van de schepen, ofwel de afstand van de waterlijn tot de bodem van de romp. Op die manier kan worden nagegaan wanneer een schip volgeladen is. Met die cijfers kon worden berekend hoe veel transfers er sinds februari gebeurden.
Sinds de invasie van Oekraïne op 24 februari begon, tot 22 augustus, kon de zakenkrant achterhalen dat er 175 overdrachten van Russische transportschepen gebeurden voor de Griekse kust. Tijdens dezelfde periode vorig jaar zouden dat er maar negen operaties zijn geweest. Het zou gaan om tientallen miljoenen vaten Russische olie.
Door de routes van de schepen op te volgen, kon worden bevestigd dat ze ook effectief aanmeerden in Europese havens. Het gaat om bijna de helft van de vaartuigen in kwestie. Ook in België kwamen schepen met Russische olie aan.
Griekse respons
Hoewel Griekenland aan Nikkei Asia vertelde dat het land de situatie monitort, zouden de transfers gebeuren in de Laconische Golf, en dus “buiten territoriale wateren”. Maar volgens Stavros Arahovitis, een Grieks parlementslid, doet de regering niet genoeg om de transfers te voorkomen. “De regering zal misschien niet handelen tot er een ongeluk gebeurt, zelfs als ik het parlement voorstel de Laconische Golf te sluiten”, zegt hij aan Nikkei Asia.
Dat de transfers juist daar gebeuren, is geen toeval. De territoriale wateren van Griekenland in die regio reiken maar tot zo’n 11 kilometer buiten de kust. Dat is slechts de helft van de normale afstand en zorgt ervoor dat schepen ongestoord hun ding kunnen doen in internationale wateren. Dat de Griekse maritieme industrie in het land een grote invloed heeft, zou er volgens Nikkei Asia ook voor zorgen dat de regering minder bereid is iets aan de kwestie te doen.
(mah)