“Smakelijk en dat is het”: Russische knock-off McDonald’s betreedt de internationale markt

“Smakelijk en dat is het”: Russische knock-off McDonald’s betreedt de internationale markt
Govor nam McDonald’s in Rusland over nadat de Amerikaanse fastfoodgigant het land had verlaten als reactie op de Russische invasie van Oekraïne. (NATALIA KOLESNIKOVA/AFP via Getty Images)

De in Rusland gevestigde fastfoodketen “Vkusno I Tochka” – “Smakelijk en dat is het” – betreedt de internationale markt door uit te breiden naar Wit-Rusland.

Waarom is dit belangrijk?

In maart, als reactie op de Russische invasie van Oekraïne, besloot de Amerikaanse fastfoodketen McDonald’s om Rusland te verlaten. De restaurants werden overgenomen door de zakenman Alexander Govor, die er vervolgens een rebranding op losliet door het merk om te dopen tot Vkusno I Tochka. Het merk groeide vervolgens uit tot een Russisch symbool van weerbaarheid tegen de westerse sancties, wat de uitbreiding naar buurland Wit-Rusland extra betekenisvol maakt.

In het nieuws: Binnenkort kunnen ook Wit-Russen genieten van Russische fastfood, aldus Alexander Govor, de eigenaar van de jonge fastfoodketen Vkusno I Tochka.

  • “We betreden een nieuwe markt”, zegt Govor. “Binnenkort zal Vkusno I Tochka niet enkel alleen maar in Rusland actief zijn, maar ook in ons buurland Wit-Rusland. Dit is nog maar het begin!”.
  • Volgens de overeenkomst zullen de 25 McDonald’s restaurants in Wit-Rusland, die allemaal door een lokale licentiehouder worden geëxploiteerd, worden omgedoopt tot Vkusno I Tochka.
  • Govor zei dat dankzij de uitbreiding naar het buurland meer dan 2.000 banen in Wit-Rusland worden behouden.
  • McDonald’s restaurants in Wit-Rusland zullen binnen “enkele weken” een nieuwe naam krijgen, en zullen gedurende de overgangsperiode onder het Amerikaanse merk blijven opereren.

De achtergrond: Govor nam McDonald’s in Rusland over nadat de Amerikaanse fastfoodgigant het land had verlaten als reactie op de Russische invasie van Oekraïne.

  • Echter, sinds de opening in juli, hebben de ruim 800 vestigingen te kampen gehad met problemen in de toeleveringsketen. Door problemen met de aardappelvoorraden zaten veel restaurants deze zomer zonder frietjes en begon de keten Dobry Cola van de tap te serveren, nadat de Coca-Cola voorraden opraakten. 
  • Ondanks de problemen bleek de formule van Govor een succes te zijn. In september vertelde hij verslaggevers dat de keten meer dan 1,2 miljoen hamburgers had verkocht en was de verkoop incidenteel hoger dan voorheen onder het merk McDonald’s.
  • Het Amerikaanse McDonald’s sloot al zijn restaurants in Rusland op 14 maart, te midden van een westerse reactie op de inval van Rusland in Oekraïne. Alle vestigingen werden verkocht aan Govor als lokale licentiehouder, die een uitgebreide rebranding doorvoerde.

(as)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.