Poetin wil technologische onafhankelijkheid in de gamingsector, maar kan hij de concurrentie aan?


Key takeaways

  • Rusland ontwikkelt zijn eigen spelconsoles en besturingssysteem als onderdeel van een streven naar technologische zelfvoorziening.
  • De eerste console zal worden aangedreven door de Elbrus-processor, die niet kan concurreren met toonaangevende processors van bedrijven als Intel, AMD en Arm.
  • Een cloud-gebaseerde speloplossing genaamd Fog Play wordt ook onderzocht, maar kan problemen opleveren in de diverse regio’s van Rusland.

Rusland maakt stappen in de richting van technologische zelfvoorziening door zijn eigen spelconsoles te ontwikkelen, een directe reactie op de westerse sancties en de wens om minder afhankelijk te worden van buitenlandse technologie. President Poetin zelf startte dit project in 2024 en gaf de regering de opdracht om zowel vaste als draagbare consoles te maken, samen met een besturingssysteem en een cloud-gebaseerd platform voor de levering van games. De eerste console zal worden aangedreven door de Elbrus-processor, die voornamelijk is ontworpen voor kritieke infrastructuur en defensiedoeleinden. Ondanks de beoogde robuustheid geven benchmarks aan dat de processor momenteel niet kan concurreren met toonaangevende processors van bedrijven als Intel, AMD en Arm.

Beperkingen en uitdagingen

Deze beperking doet vragen rijzen over het vermogen van de console om zich te meten met populaire spelsystemen zoals de PlayStation 5 en Xbox Series X. Hoewel consoles met Elbrus als doel hebben om de ontwikkeling van binnenlandse videogames te stimuleren en een uniek platform te bieden voor lokale content, is het onwaarschijnlijk dat ze direct kunnen concurreren met gevestigde wereldwijde merken op het gebied van prestaties en spelervaringen.

Alternatieve benaderingen

Rusland onderzoekt ook een cloudgebaseerde speloplossing genaamd Fog Play, ontwikkeld door telecommunicatiegigant MTS. Met dit systeem kunnen gebruikers met krachtige computers hun systemen verhuren, waardoor minder capabele apparaten via de cloud toegang krijgen tot high-end games. Deze aanpak is echter sterk afhankelijk van een robuuste breedbandinfrastructuur met een lage latentie, wat problemen kan opleveren in de diverse regio’s van Rusland. Ondanks de kosteneffectiviteit en Xbox-achtige controller is het onwaarschijnlijk dat Fog Play kan concurreren met gevestigde spelplatforms vanwege verschillen in hardware, exclusieve spelbibliotheken en online multiplayerfuncties.

Pad naar technologische onafhankelijkheid

Het bereiken van technologische onafhankelijkheid in de gamingsector, of welk ander domein dan ook, stelt Rusland voor grote uitdagingen. De beperkingen van de Elbrus-processor benadrukken de kloof tussen de Russische en Westerse halfgeleidercapaciteiten. Bovendien blijft Rusland sterk afhankelijk van Chinese technologie voor smartphones, elektronica en componenten voor tweeërlei gebruik, waardoor volledige zelfvoorziening moeilijk is. Ondanks deze hindernissen blijft Rusland streven naar technologische vooruitgang door middel van initiatieven zoals Astra Linux voor overheidsgebruik en het Multiscanner-platform als binnenlands alternatief voor Google’s VirusTotal. Hoewel de Elbrus-console en Fog Play opmerkelijke stappen in deze richting zijn, is het onwaarschijnlijk dat ze in de nabije toekomst een serieuze bedreiging zullen vormen voor gevestigde spelplatforms.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.