De uitgaven voor nieuwe auto’s in Rusland zijn vorig jaar meer dan gehalveerd. De lokale auto-industrie heeft immers het volledige gewicht van de sancties die de westerse wereld aan Rusland heeft opgelegd wegens de inval in Oekraïne. Dat blijkt uit een rapport van de Russische consulent Avtostat.
Opgemerkt wordt dat analisten blijven discussiëren over de algemene doeltreffendheid van de economische sancties tegen Rusland, maar uit de cijfers van Avtostat blijkt duidelijk dat de maatregelen in de Russische autosector, die sterk afhankelijk was van buitenlandse fabrikanten en ingevoerde onderdelen, bijzonder hard zijn aangekomen.
Laagste niveau
De bestedingen aan nieuwe auto’s daalden vorig jaar in Rusland met 52 procent tot 1,5 biljoen roebel (20,4 miljard dollar), terwijl het aantal verkochte nieuwe auto’s een achteruitgang met 58,8 procent liet optekenen. Ook de autoproductie daalde tot het laagste niveau sinds de ineenstorting van de Sovjet-Unie ruim dertig jaar geleden, toen westerse autofabrikanten hun productie stopzetten en fabrieken verkochten.
De totale uitgaven voor nieuwe en gebruikte personenauto’s daalden het voorbije jaar met meer dan 15 procent. Dat moet worden toegeschreven aan de inflatie, die de prijzen opdreef en de levensstandaard drukte.
De bestedingen aan occasiewagens liepen in Rusland het voorbije jaar daarentegen met 14 procent op. Daarmee vertegenwoordigden gebruikte wagens bijna 75 procent van de totale verkopen op de Russische automarkt, tegenover 55 procent het jaar voordien.
“Er stroomde geld naar de markt voor tweedehands auto’s omdat de prijzen voor tweedehands auto’s op peil bleven, terwijl tegelijkertijd de structuur van de markt voor nieuwe auto’s aanzienlijk veranderde”, beklemtoonde Sergei Udalov, topman van Autostat, aan Reuters. “Goedkope Lada’s en Chinese wagens met een prijs van ruim 2 miljoen roebel blijven beschikbaar. De premium merken zijn echter bijna allemaal vertrokken.
Invoer
Volgens Autostat steeg de gemiddelde prijs van een nieuwe auto op de Russische automarkt het voorbije jaar met 17 procent gestegen tot 2,33 miljoen roebel. Bij de tweedehands wagens is er sprake van een stijging met 32 procent tot 890.000 roebel.
Ook de invoer van gebruikte wagens heeft in Rusland het voorbije jaar een sterke stijging gekend. Daarbij gaf vooral Japan de toon aan. Japan heeft weliswaar de export van duurdere wagens naar Rusland aan banden gelegd, maar tweedehands wagens die door particulieren werden ingevoerd, vallen buiten deze beperkingen.
Door de westerse uittocht hebben Chinese merken in Rusland marktaandeel kunnen veroveren. Opmerkelijk daarbij is dat motoronderdelen van het Chinese JAC Motor worden gebruikt om de Moskvich uit het Sovjettijdperk nieuw leven in te blazen.
Analisten verwachten dat de verkoop van nieuwe auto’s in Rusland dit jaar zal tot ongeveer 800.000 exemplaren zal stijgen. Dat betekent een vooruitgang met 16,4 procent tegenover vorig jaar. Er blijft echter nog altijd een groot verschil met de piek van 1,6 miljoen exemplaren die twee jaar geleden werd geregistreerd.