Key takeaways
- De Russische auto-industrie wordt geconfronteerd met een crisis als gevolg van sancties, hoge rentetarieven en concurrentie van Chinese autofabrikanten.
- Chinese merken zoals Chery, Geely en Voyah hebben de leegte opgevuld die Westerse fabrikanten hebben achtergelaten en domineren de Russische automarkt.
- De toegenomen import heeft, in combinatie met de hoge rentetarieven, geleid tot een overschot aan Chinese voertuigen in Rusland, waardoor sommige dealers hun deuren hebben moeten sluiten en er bezorgdheid is ontstaan over de toekomstige levensvatbaarheid van de sector.
De Russische auto-industrie wordt geconfronteerd met een perfecte storm van uitdagingen, waaronder hoge rentetarieven, sancties en toegenomen concurrentie van Chinese fabrikanten.
Opkomst van Chinese autofabrikanten in Rusland
Vóór de oorlog in Oekraïne waren Toyota, BMW, Skoda en Audi de populairste automerken in Rusland. Deze merken zijn echter vervangen door Chinese merken zoals Chery, Geely en Voyah. Het vertrek van de Westerse autofabrikanten heeft een vacuüm gecreëerd dat Chinese bedrijven haastig aan het opvullen zijn.
De door Westerse landen opgelegde sancties, de grootste in de moderne geschiedenis, hebben een impact op verschillende sectoren in Rusland, waaronder de productie en verkoop van auto’s. Het restrictieve monetaire beleid van de Russische Centrale Bank, in combinatie met de toestroom van Chinese auto’s op de markt, heeft de situatie verergerd.
Daling van de verkoop
De verkoop van nieuwe auto’s in Rusland daalde in de eerste zeven maanden van 2025 met 26 procent jaar-op-jaar tot 742.000 eenheden. De import van auto’s daalde ook sterk, met een daling van 63 procent tot 149.300 eenheden in dezelfde periode. China domineerde de invoer van auto’s in Rusland met een aandeel van 77 procent, gevolgd door Kirgizië (8 procent) en Wit-Rusland (4,7 procent).
De terugtrekking van Westerse autofabrikanten uit Rusland heeft het autolandschap aanzienlijk veranderd. Renault, een van de eersten die zich terugtrok, verkocht zijn aandeel in Avtovaz, de maker van de Lada-auto’s, voor de symbolische prijs van één roebel. Nissan volgde dit voorbeeld en verkocht al zijn activa in Sint-Petersburg en Moskou. Mercedes en Volkswagen behoren tot de andere Duitse bedrijven die de Russische markt hebben verlaten, en er zijn gesprekken gaande over mogelijke joint ventures tussen Chinese bedrijven en hun verlaten fabrieken.
Toyota koos ervoor om zijn Russische fabriek te sluiten vanwege problemen met het verkrijgen van de benodigde onderdelen, in plaats van de markt helemaal te verlaten.
Overheidsingrijpen en onzekerheid
Wat de onzekerheid nog vergroot, zijn de pogingen van de Russische regering om de invoer van Chinese auto’s door middel van belastingheffing aan banden te leggen, die zorgen baren over de toekomst van de autosector.
De grootste Russische autofabrikanten, Avtovaz en Kamaz, hebben plannen aangekondigd om het aantal werkdagen in sommige fabrieken te verminderen vanwege de verslechterende marktomstandigheden. Kamaz heeft zijn bezorgdheid geuit over de stagnerende groei en het overaanbod van geïmporteerde onderdelen, terwijl Avtovaz heeft gewezen op de grote toestroom van geïmporteerde voertuigen en vermeende prijsdumping door buitenlandse merken.
Als reactie op deze ontwikkelingen heeft de Russische regering de verkoop van Dongfeng, Foton, Faw en Sitrak trucks uit China verboden. Er is echter geen onmiddellijke actie gepland tegen Chinese personenauto’s vanwege het gebrek aan binnenlands aanbod. (jv)

