Rusland wil goedkoopste elektrische wagen op de markt brengen

Ook Rusland wil volgend jaar een elektrische wagen op de markt brengen. Dat heeft Denis Manturov, Russisch minister van industrie, gezegd.

Hij voegde eraan toe dat het technologiebedrijf Russian Engineering and Manufacturing Company (REMC) inmiddels nagenoeg alle voorwaarden voor de certificatie voor de Zero Emission Terra Transport Asset (Zetta) heeft vervuld. De productie zou tijdens het eerste kwartaal van volgend jaar van start moeten gaan.

Wielen

De Zetta zal volgens Manturov de goedkoopste elektrische wagen ter wereld zijn. De auto kost ongeveer 6.400 euro. Daarmee is de wagen goedkoper dan de Renault City K-ZE en Ora R1, die in Rusland voor ongeveer 9.000 euro op de markt komen.

De Zetta haalt zijn vermogen uit vier inductie-motoren die in de wielen van de auto zijn geïntegreerd. ‘Die technologie vereist geen complexe materialen en mechanismen,’ benadrukt Denis Schurovsky, chief executive van REMC. ‘Daardoor kunnen de kosten laag blijven en kan de autobestuurder zich de Zetta goedkoop aanschaffen.’

‘Tests hebben tevens uitgewezen dat de motoren perfect in staat zijn weerstand te bieden aan de schokken die de wielen tijdens het rijden moeten opvangen. De motoren zijn ook bestand tegen de inwerking van chemicaliën, water en stof. De toepassing zorgt zowel lage productiekosten als een hoge betrouwbaarheid.’

De Zetta zou een snelheid van 120 kilometer per uur kunnen halen. De auto zou – afhankelijk van de opties – een bereik tussen 200 kilometer en ruim 500 kilometer kunnen hebben.

Export

REMC mikt op een productie van ongeveer 15.000 exemplaren per jaar. Schurovsky wijst er nog op dat de Zetta voor 99 procent lokaal zal worden geproduceerd. Alleen de batterij, die uit China wordt geïmporteerd, vormt hierop een uitzondering.

Het bedrijf zou plannen hebben op twee derde van de productie naar buitenlandse markten te exporteren.

‘De Zetta is ontworpen voor het verkeer is steden over de hele wereld, die meestal niet zijn ontworpen voor de trafieken van traditionele auto’s en vrachtwagens,’ aldus nog de onderneming.

‘De wagen mikt vooral op mensen die een goedkope en duurzame manier zoeken om zich te kunnen verplaatsen.’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.