Key takeaways
- Sinds eind april zijn er minstens 17 gesanctioneerde tankers vanuit Russische havens vertrokken met olie aan boord.
- Zes op de lijst geplaatste tankers hebben in augustus Russische olieladingen geladen, en nog eens minstens zes deden dat in september.
- De trend lijkt zich te versnellen, waarbij de meeste tankers toebehoren aan Sovcomflot, de Russische staatsvlootbeheerder van tankers.
Het gebruik van gesanctioneerde tankers door Rusland om zijn olie te exporteren is de afgelopen weken toegenomen. Dit wijst erop dat Moskou meer succes heeft bij het omzeilen van Amerikaanse en Europese beperkingen.
Uit gegevens van Bloomberg blijkt dat zes tankers die door de VS, de EU of het VK op de vingers zijn getikt, in augustus Russische olieladingen hebben geladen. In september zijn er nog minstens zes bijgekomen. Sinds eind april zijn er minstens 17 gesanctioneerde tankers met olie vertrokken uit Russische havens. Deze trend lijkt zich te versnellen, waarbij de meeste tankers eigendom zijn van Sovcomflot, de Russische staatstanker vloot operator.
Sancties en Ruslands inkomsten
De VS zijn vorig jaar begonnen met het opleggen van strengere sancties aan entiteiten die Russische olie vervoeren. Het doel was om Ruslands inkomsten te verminderen en schendingen van het prijsplafondmechanisme aan te pakken. Volgens dit mechanisme mag Russische olie alleen worden vervoerd op tankers die eigendom zijn van het Westen en die verzekerd of gefinancierd zijn, als de prijs van de ruwe olie 60 dollar per vat of lager is.
De duistere vloot en de schimmige omzeiling van sancties
In februari 2024 richtten het Amerikaanse Ministerie van Financiën en Buitenlandse Zaken hun pijlen op Sovcomflot en meer dan een dozijn tankers die ermee verbonden waren. De EU heeft ook schepen aangewezen die behoren tot de “duistere vloot” van Rusland. Het VK heeft zich specifiek gericht op schepen van Ruslands schaduwvloot die worden gebruikt om sancties van het VK en de G7-landen te omzeilen. Deze vloot bestaat naar schatting uit meer dan 600 tankers waarvan bekend is dat ze minstens één keer gesanctioneerde olie hebben vervoerd.
Sovcomflot, ook bekend als SCF, beweert dat het niet onderworpen kan worden aan deze sancties omdat het geen connecties heeft met Westerse landen. Ze beweren dat SCF niet beschouwd kan worden als een “overtreder” of een instrument dat gebruikt wordt om sancties te ondermijnen.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!