Waarom 1,9 miljoen vaten Russische diesel gestrand zijn op zee

Waarom 1,9 miljoen vaten Russische diesel gestrand zijn op zee
Russische olietanker – Andrey Rudakov/Getty Images

Westerse sancties blijken doeltreffend te zijn in het raken van de Russische oliesector. Tientallen dieseltankers varen rond zonder bestemming.

Waarom is dit belangrijk?

Om Oekraïne te steunen en de Russische oorlogskas te raken, besloot het Westen om een boycot te implementeren op de verkoop van Russische fossiele brandstoffen. Begin februari ging voor de lidstaten van de EU een verbod in op de import van bewerkte Russische olieproducten over zee, nadat in december al een gelijkaardig verbod op de import van ruwe olie van kracht werd. Ook lanceerde de G7 een prijsplafond voor Russische olie. Die maatregelen blijken het gewenste effect te hebben.

In het nieuws: Dat is de grootste olievoorraad die op zee opgeslagen ligt sinds oktober 2020, toen de vraag op de energiemarkt in duigen viel tijdens de coronapandemie.

  • Een recordaantal volgeladen Russische dieseltankers voeren vorige week door een gebrek aan kopers doelloos rond op zee. Dat meldt de financiële nieuwssite Bloomberg.
  • Kopers mijden het gesanctioneerde goedje. Gepaard gaand met de zachte winter waardoor de vraag daalt, bevinden er zich momenteel ruim 1,9 miljoen vaten diesel op zee. Dat kan tellen als financiële klap voor Rusland.
    • Door de westerse sancties verkocht Rusland het voorbije jaar ook al veel olie en gas aan China en India aan sterk gereduceerde prijzen.
  • Een aanhoudende opbouw van Russische dieselvoorraden op zee die niet verkocht raken, kan uiteindelijk leiden tot een neerwaartse druk op het olieproductieproces. De winsten daaruit vloeien rechtsreeks naar de oorlogskas en ondersteunen financieel de Russische invasie.
  • Vooral aan de Noord-Afrikaanse kust blijven veel Russische ladingen ronddrijven. Ook in West-Afrikaanse havens meren Russische schepen voor het eerst in vijf jaar aan in een zoektocht naar nieuwe kopers. Dat zijn landen die zelf vooral olie exporteren. Nigeria en Angola zijn zelfs de twee grootste olieproducerende landen in de sub-Sahara.
    • Recent nog meerde de Russische tanker Theseus aan in Ghana met ongeveer 600.000 vaten ruwe olie. Ghana slaat die olie op om die daarna zelf weer door te verkopen. Het voorbije halfjaar verkocht Ghana dagelijks 140.000 vaten ruwe olie.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.