Ruim 2 miljoen Belgen bankieren niet digitaal

Volgens een rapport van de vzw Financité is een aanzienlijk deel van de bevolking uitgesloten van een resem bankdiensten, omdat ze de apps en andere digitale diensten van de banken niet gebruiken.

Waarom is dit belangrijk?

Als kwetsbare klanten geen gebruik maken van de moderne bancaire kanalen, dreigt een digitale kloof die in de toekomst alleen maar groter gaat worden, omdat de bancaire apps een almaar grotere rol opeisen in ons dagelijkse financiële leven.

Het cijfer: Circa 2,4 tot 2,9 miljoen Belgen maken geen gebruik van digitaal bankieren, zo kopt Le Soir, dat het rapport kon inkijken. Dat zou betekenen dat veel meer gezinnen – om uiteenlopende redenen – uitgesloten zijn van bancaire apps dan gedacht.

De achterblijvers:

  • De oudere lagen van de bevolking zijn op dat vlak kwetsbaar, omdat sommigen niet meekunnen met de digitale ontwikkelingen. Omdat ook het aantal fysieke bankkantoren blijft afnemen, dreigt voor hen de complete financiële uitsluiting, zo waarschuwt Financité, omdat ze niet goed ter been zijn of geïsoleerd leven.
  • Maar het probleem beperkt zich niet tot ouderen, waarschuwt de vzw. Ook armoede, los van leeftijd, en een gebrek aan opleiding kan de toegang tot digitaal bankieren belemmeren. Zonder internetverbinding kan je uiteraard niet digitaal bankieren. En een op de tien volwassenen heeft moeite met lezen en schrijven.

Almaar minder fysieke contactpunten. Face-to-face bankieren in een fysiek kantoor is voor courante bankdiensten stilaan verleden tijd. Bovendien wordt cash geld afhalen ook almaar moeilijker:

  • Volgens Financité telde België is het aantal kantoren en andere contactpunten op twintig jaar tijd met 70 procent gedaald, tot nog 3.809 contactpunten.
  • Het aantal geldautomaten per miljoen inwoners is gezakt naar 489, tegenover een Europees gemiddelde van 807 per miljoen inwoners.

(as)

Meer