Tesla kondigde donderdag aan dat het de productie in zijn fabriek in Berlijn grotendeels moet stopzetten. De reden is een tekort aan Chinese onderdelen door problemen in de Rode Zee. Tegelijkertijd voert de internationale coalitie de druk op de Houthi’s op om hun aanvallen te stoppen.
In het nieuws: Tesla kondigde donderdagavond aan dat het gedwongen was om een groot deel van de productie in zijn Duitse fabriek tijdelijk te staken.
- De Amerikaanse fabrikant is de eerste die dit expliciet aankondigt en anderen zullen naar verwachting volgen.
Tesla betreurt aanvallen in de Rode Zee
De details: In een persbericht legt Tesla uit dat de productie in zijn gigafabriek in Berlijn twee weken zou worden opgeschort, “met uitzondering van een paar subsectoren.”
- Volgens de wagenproducent zullen de activiteiten tussen 29 januari tot 11 februari stilliggen.
- “Gewapende conflicten in de Rode Zee en de verschuiving van transportroutes tussen Europa en Azië via Kaap de Goede Hoop hebben ook invloed op de productie op Grünheide”, legt Tesla uit.
- “De aanzienlijke toename van de transporttijden creëert een gat in de toeleveringsketens”, voegde de fabrikant van elektrische voertuigen eraan toe.
Uitleg: De gevolgen van een te grote afhankelijkheid van China.
- Hoewel andere bedrijven al hebben laten weten bang te zijn voor vertragingen in de leveringen als gevolg van de gebeurtenissen in de Rode Zee, is Tesla de eerste die openlijk spreekt over het opschorten van de productie.
- Het bedrijf van Musk is overigens zeer afhankelijk van China. Vooral voor de onderdelen in zijn batterijen. En juist het verkeer tussen Azië en Europa wordt vertraagd door de omleiding van schepen via de zuidpunt van Afrika.
- Veel andere bedrijven – vooral in de autosector – zullen naar verwachting snel worden getroffen. “Je kunt niet denken dat ze alleen zijn, ze zijn gewoon de eersten die aan het probleem denken,” verduidelijkt Sam Fiorani, vicevoorzitter van AutoForecast Solutions, dat toeleveringsketens en productie in de auto-industrie volgt, tegenover Reuters.
Het Westen laat van zich horen
Context: Het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten vallen Houthi’s in Jemen aan.
- De meeste rederijen sturen hun schepen niet meer door het Suezkanaal. De omweg via Kaap de Goede Hoop kost veel:
- tijd: De reis duurt ongeveer tien dagen langer.
- en geld: er is ongeveer 1 miljoen dollar aan extra brandstof nodig.
- Maar ze hebben niet echt een keuze. Al enkele weken voeren de Houthi-rebellen aanvallen uit in de Rode Zee uit “solidariteit” met de Palestijnen in Gaza.
- Afgelopen nacht voerden het VK en de VS aanvallen uit op de Houthi’s in verschillende steden in Jemen, een land dat ze gedeeltelijk controleren.
- Australië, Canada, Bahrein en Nederland steunden die operaties.
- “Een directe reactie op de ongeziene aanvallen van de Houthi’s op internationale schepen in de Rode Zee”, aldus de Amerikaanse president Joe Biden.
- Deze aanvallen waren gericht op opslagplaatsen en commandocentra voor drones, ballistische raketten en kruisraketten. Volgens de Houthi-televisiezender Al Masirah werd ook de haven van Hodeidah getroffen. Dit is waar de meeste humanitaire hulp voor de Jemenitische bevolking doorheen gaat.
- Naast deze Westerse aanvallen in Jemen bestaat er al een internationale coalitie in de Rode Zee om door de Houthi’s gelanceerde drones en raketten te onderscheppen. Eerder deze week neutraliseerde de coalitie 18 drones en 3 raketten die gericht waren op tankers.
Gesteund door Iran zeggen de Houthi’s dat dit hen niet zal tegenhouden
En nu: Wat mogen we verwachten?
- Voorlopig houden de Houthi’s vol dat de Westerse aanvallen hen er niet van zullen weerhouden hun acties in de Rode Zee voort te zetten. Ze beschouwen ze ook als “ongerechtvaardigd”. Ze beweren dat de aanvallen alleen gericht zijn op schepen die banden hebben met Israël. Ze vormen zogezegd dus geen bedreiging voor het internationale zeeverkeer. Dit is niet waar.
- “De Verenigde Staten en Groot-Brittannië moeten bereid zijn om een zware prijs te betalen en de zware gevolgen van deze agressie te ondergaan,” zei Hussein Al-Ezzi, plaatsvervangend minister van Buitenlandse Zaken van de Houthi’s.
- Iran veroordeelde al snel de bombardementen op de Houthi’s – die het steunt – in Jemen. Het ziet dit als een “schending van de soevereiniteit en territoriale integriteit van Jemen en van internationale wetten (…).”
- Deze episode markeert ongetwijfeld een escalatie in de spanningen tussen de Westerse landen en Iran. (ns/cv)