Enkel de robuuste smartphone onderscheidt zich nog van de rest

De smartphone-verkoop wordt grotendeels recht gehouden door de toenemende interesse die voor exemplaren met een robuuste structuur – die met hun beschermende boorden meer tegen een ruwe behandeling zijn bestand – kan worden opgetekend.

Dat blijkt onder meer uit gegevens van consulent CCS Insight, waarin wordt voorspeld dat de markt voor robuuste smartphones dit jaar een groei met 25 procent tot 22,2 miljoen exemplaren zal kennen. Daarbij wordt opgemerkt dat steeds meer werknemers kiezen voor apparaten die aan een ruwere omgeving kunnen worden blootgesteld. Geraamd wordt dat de verkoop over vier jaar verder tot 54,5 miljoen exemplaren zal zijn opgelopen. Dat vormt een schril contrast met de algemene smartphone-markt, die het voorbije jaar nog een wereldwijde groei met 4 procent kon melden. Dat betekent een belangrijke vertraging tegenover de periode voordien, waarbij vooral wordt gewezen op de beslissing van vele consumenten om de levensduur van hun toestel te verlengen en daardoor minder snel een nieuw exemplaar aan te kopen.

Fragiel

Winkelketen Dixons Carphone had het daarbij recent nog over een gebrek aan innovatie in de traditionele smartphone-markt, waardoor de klant minder snel aangezet werd om tot de aankoop van een nieuw toestel over te gaan. Er wordt  aan toegevoegd dat de fabrikanten van robuuste smartphones zich daarentegen bijzonder actief hebben getoond door onder meer de toevoeging van nieuwe functies. Inmiddels kunnen op de markt van de robuuste smartphones twee verschillende stromingen worden opgemerkt. In eerste instantie zijn er modellen voor de gewone consument, zoals de Cat Phone van Bullitt Group, de Galaxy Active van Samsung of producten van Kyocera, Evolveo en RugGear. Daarnaast zijn echter een aantal modellen ontwikkeld die specifiek op de industrie zijn gericht. Onder meer Sonim, Motorola Solutions en Bartec Pixavi zijn op deze industriële markt actief. Voorlopig vertegenwoordigen al deze apparaten slechts een klein gedeelte van de totale smartphone-markt, die dit jaar ongeveer 1,6 miljard exemplaren zou verkopen, maar er kan wel op een toenemende populariteit worden gerekend. “Steeds meer moet worden vastgesteld dat deze apparaten door werknemers niet alleen in de industriële omgeving, maar ook in de persoonlijke sfeer worden gebruikt,” zeggen de onderzoekers. “Dat is onder meer te danken aan een meer verfijnd design dat deze toestellen de jongste periode hebben meegekregen.” “De grotere duurzaamheid van deze modellen oefent ook een grotere aantrekkingskracht uit op de consument, die steeds meer gefrustreerd dreigt te worden door zijn eigen fragiele smartphone, die vaak niet opgewassen blijkt tegen de vereisten van het dagelijkse leven.” (mah)