Waarom een Chinese robotstofzuiger minder onschuldig is dan die lijkt

Wat gebeurt er met de data die je robotstofzuiger opslaat? En wat als er ‘Made in China‘ op die stofzuiger staat? Volgens Bavo Van den Heuvel, medeoprichter van privacyspecialist Cranium, staan we daar te weinig bij stil.


Beluister hier het volledige gesprek van Business AM met Bavo Van den Heuvel:


Waarom is dit belangrijk?

Er is nog te weinig transparantie over wat er gebeurt met onze data. Een robotstofzuiger lijkt onschuldig, maar er kan door analyse een heel profiel van je gemaakt worden.
  • Van den Heuvel: “Er is een economisch aspect. Hoe gebruiken Europeanen een auto of bepaalde toestellen als een stofzuiger, afwasmachine, of een bewakingscamera? Daar kan men informatie uit halen om de producten te verbeteren. Hoe die toestellen werken, wat de gebruikersstatistieken zijn. Dat is ethisch gezien nog een redelijk principe, maar voor elk van de opgesomde situaties moeten wij onze toestemming geven en moeten wij op de hoogte zijn dat dit het geval is.”
  • “Een Chinese robotstofzuiger kan je huis scannen om gericht schoon te maken. Daar lijkt niet veel aan te zijn, maar in die stofzuiger zitten wel camera’s die kunnen rondkijken. China heeft grote supercomputers. Gooi daar artificiële intelligentie op en men zal bepaalde patronen kunnen herkennen. De volgende keer dat je naar China gaat, heeft men misschien al een heel profiel van je gemaakt, op automatische wijze.”
  • “Je kunt zeggen dat je niets te verbergen hebt, maar het hoeft toch ook niet zo te zijn dat als je een tv of een robotstofzuiger van Chinese makelij hebt, dat dat dan een vrijgeleide is om alle data dat dat toestel kan verzamelen, doorgegeven wordt aan China”, stipt Van den Heuvel aan. “Er ontbreekt een internationale certificering of een goedkeuring dat je data niet nodeloos naar het buitenland gaat. De Europese wetgever moet initiatieven nemen. Van Amerika of China zal het niet komen.”
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.