Robotaxi’s frustreren slapeloze bewoners met constant toeteren

Robotaxi’s frustreren slapeloze bewoners met constant toeteren
Waymo zelfrijdende auto voor het hoofdkantoor van Google in San Francisco, California (Photo by Smith Collection/Gado/Getty Images)

Het enige zelfrijdende taxibedrijf ter wereld, Waymo, is gedwongen om een vloot auto’s te repareren nadat bewoners klaagden over hun constante getoeter. De robotaxi’s arriveerden in een parkeergarage in San Francisco, Californië, waar ze wachten tussen twee klussen. De auto’s waren echter geïnstalleerd met een update die ervoor zorgde dat ze toeterden wanneer een andere auto achteruit reed.

Het constante getoeter is frustrerend voor omwonenden, vooral ’s nachts wanneer het gepiep hun slaap verstoort. Christopher Cherry, die naast de parkeerplaats woont, was aanvankelijk enthousiast over Waymo in de buurt, omdat hij dacht dat het meer veiligheid en rust in de buurt zou brengen. In plaats daarvan toeterden de robotaxi’s de hele nacht naar elkaar als ze parkeerden of op weg gingen.

Gefrustreerde bewoners livestreamen

Eén bewoner, Sophia Tung, werd zo geïrriteerd dat ze begon met livestreamen van de parkeergarage op YouTube, waardoor sommige van haar video’s tienduizenden keren zijn bekeken. Op de livestream is te zien hoe de auto’s de hele dag en nacht lawaai maken. Sommige kijkers hebben zelfs een Google-spreadsheet gemaakt met tijdcodes voor de interessantste momenten.

Het constante getoeter is dagelijkse kost geworden, met het meest intense getoeter rond 4 uur ’s ochtends en tijdens de avondspits. “Het is erg afleidend tijdens de werkdag, maar het belangrijkste is dat het je wakker maakt om vier uur ’s ochtends,” zei meneer Cherry. De auto’s lijken rond 4 uur ’s ochtends op weg te gaan naar hun oplaaddepot – een “parade” van robotaxi’s die voor grote verwachtingen zorgde op de YouTube livestream.

Waymo pakt de kwestie aan

Het taxibedrijf, eigendom van Alphabet, het moederbedrijf van Google, erkende het probleem en zei dat het is opgelost. Een woordvoerder van Waymo verklaarde dat ze onlangs een functie hebben geïntroduceerd om botsingen bij lage snelheid te helpen voorkomen door te claxonneren als andere auto’s te dichtbij komen terwijl ze achteruitrijden. Ze hadden echter niet verwacht dat het zo vaak zou gebeuren op hun eigen parkeerplaatsen.

Het bedrijf heeft de software geüpdatet, zodat de elektrische auto’s minder lawaai zouden moeten maken voor hun buren. Toen de auto’s woensdag om 4 uur ’s ochtends hun parkeerplaats verlieten, leek het getoeter inderdaad te zijn opgelost. Mevrouw Tung bevestigde aan haar honderden live kijkers in de chat dat er niet meer getoeterd werd.

Key takeaways

• Waymo’s robotaxi’s hebben voor frustratie gezorgd bij omwonenden met hun constante getoeter.
• Het bedrijf heeft zijn software bijgewerkt om het probleem op te lossen en de auto’s claxonneren niet langer overmatig.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00