De Franse autobouwer Renault en zijn Japanse partner Nissan willen in de loop van de volgende vijf jaar robo-taxidiensten lanceren. Het initiatief vormt een onderdeel van de strategie van de Frans-Japanse alliantie, die ook Mitsubishi omvat, om de overstap naar zelfstandige en elektrische wagens te versnellen.
Renault-Nissan benadrukte daarbij in de loop van de volgende vijf jaar twaalf nieuwe elektrische modellen op te markt te brengen, terwijl ook veertig types met verschillende gradaties van autonomie zullen worden gelanceerd. Dat moet uiteindelijk leiden tot de lancering van een eerste volledig autonoom voertuig waarbij geen enkele interventie van een menselijke chauffeur meer wordt gevraagd. Volgens Renault-Nissan worden op dit ogenblik in Japan en Frankrijk al tests uitgevoerd met robo-voertuigen, die volgens de autogroep uiteindelijk een nieuw tijdperk van mobiliteit zullen moeten inleiden. De robo-voertuigen zouden niet alleen als een taxi kunnen worden ingezet, maar zouden ook als een autonome besteldienst of als verstrekker van openbaar vervoer kunnen worden ontwikkeld.
Marktleider
Renault-Nissan heeft naar eigen zeggen de ambitie om een cruciale partij te worden op de markt voor mobiele diensten, waarbij volledig autonome wagens on-demand zouden kunnen worden gereserveerd. De groep Renault-Nissan heeft tot nu toe wereldwijd ongeveer 500.000 elektrische wagens verkocht. De absolute bestseller in die portfolio is de Nissan Leaf, die al begin dit decennium op de markt werd gebracht. Andere elektrische wagens uit het aanbod van de groep zijn de i-MiEV van Mitsubishi en de Zoe en Kangoo van Renault. Omdat de samenwerking tussen de verschillende merken ook het gebruik van een aantal gemeenschappelijke technologie-platformen zal toelaten, zullen de gerealiseerde synergieën volgens Carlos Ghosn, topman van de Renault Nissan Alliance, tot 10 miljard euro kunnen oplopen. Renault-Nissan werd dit jaar de grootste autoverkoper van de wereld. Verwacht wordt dat dit jaar in totaal meer dan 10 miljoen wagens zullen worden verkocht. Over vijf jaar moet een verkoop van 14 miljoen exemplaren worden gehaald. De jaaromzet van de alliantie moet op dat ogenblik zijn opgelopen tot 240 miljard dollar, tegenover een niveau van 180 miljard dollar vorig jaar. (mah)