Richemont (Cartier, Montblanc) vernietigt voor 500 miljoen euro aan luxehorloges

De Compagnie Financière Richemont, het Zwitserse luxegoed conglomeraat dat merken als Cartier, Van Cleef & Arpels en Montblanc bezit, heeft de voorbije 2 jaar voor ruim 481 miljoen euro aan luxehorloges teruggekocht bij verdelers om te vermijden dat ze tegen grote kortingen zouden worden verkocht op internet. 

De uurwerken werden uit elkaar gehaald en de onderdelen werden gerecycleerd. Richemont zegt op die manier  het prestige van zijn merken te willen verzekeren.

De maatregel geeft aan in welke mate luxeproducenten afhankelijk zijn van hun ‘merk’. De enorme winstmarges (30 à 40%) die ze kunnen vragen zijn namelijk enkel houdbaar wanneer hun producten zeldzaam genoeg blijven en dus niet bij ‘de massa’ belanden.

Daarvoor moeten soms drastische maatrgelen worden genomen. Zo zou Chanel een deel van zijn handtassen gewoon verbranden om te vermijden dat ze in de namaakindustrie belanden, waar elk jaar miljoenen namaak-designertassen worden geproduceerd. Net als Louis Vuitton.

Te veel luxemerken in tweedehandszaken en online-veilingen

Richemont besloot in te grijpen toen de Chinese overheid besloot de corruptie in het land aan te pakken en steeds meer luxehorloges in tweedehandszaken terecht kwamen. Aanbieders op deze markt kopen voorraden op die de officiële verkooppunten niet weten te verkopen. Die worden dan aangeboden met kortingen van 30 tot 40% en met minder of zonder garantie. 

Tussen 2014 en 2016 daalde de export van Zwitserse uurweken met 13% om pas vorig jaar opnieuw een stijging van 2,7% te laten optekenen. Maar ondanks de dalende vraag blijven de voorraden aangroeien. Johann Rupert, de voorzitter van de Compagnie Financière Richemont, zei vorig jaar al dat “onze retail partners nog steeds gevoed worden zoals ganzen die foie gras produceren.” 

Overproductie

Ze krijgen met andere woorden luxehorloges door de strot geramd, vanwege de overproductie in de sector. Om het kapitaal van het merk te beschouwen werd daarom besloten een deel van de productie te vernietigen.

Richemont vreesde dat ook op Amazon onverkochte voorraden zouden belanden. Werden twee jaar geleden al voor 278 miljoen euro aan Cartier-horloges vernietigd, dan kwamen daar de voorbije 12 maanden nog eens voor 203 miljoen euro aan uurwerken van Piaget, IWC en Vacheron Constantin bij.  

Maar ondanks dat Richemont duizenden horloges vernietigde, blijven Cartier en andere merken opduiken op online-marktplaatsen. Richemont heeft webwinkels als Amazon, eBay en Alibaba in het verleden dan ook al aangeklaagd voor de verkoop van namaakhorloges.

Terugkoopactie snijdt in winst

De terugkoopactie heeft een behoorlijke invloed op de operationele winst van het bedrijf. Die groeide trager dan verwacht, met 5% naar 1,8 miljard euro. Zonder het inkoopprogramma was de winstgroei naar eigen zeggen op 10% uitgekomen. 

Beleggers tonen begrijpelijk niet enthousiast over de maatregel, maar Rupert – wiens persoonlijk fortuin wordt geschat op 5,9 miljard euro – heeft alvast gezegd dat zijn aanpak met betrekking tot de ‘grijze markt’ ongewijzigd blijft.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20