Revolutie is in de maak: batterij gaat straks 10 tot 30% langer mee

De batterijen die de wereld van elektriciteit voorzien – van telefoons tot elektrische auto’s en drones – zullen op korte termijn met een sterke capaciteitstoename kunnen uitpakken. Daarbij zullen de volgende jaren wellicht dubbelcijferige groeicijfers mogen worden verwacht. Dat heeft de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal, gebaseerd op interviews met onderzoekers, ontwikkelaars en fabrikanten, gezegd.

Geraamd wordt dat de capaciteit van technologie met een niveau tussen 10 procent en 30 procent zal kunnen worden gemeld. Daarnaast worden ook andere vorderingen op het gebied van snelheid of helderheid in het vooruitzicht gesteld.

Nieuwe designs

“Dankzij de nieuwe technologieën zullen belangrijke prijsdalingen kunnen worden verwacht, maar zelfs aan compleet andere designs kan worden gedacht,” aldus de Wall Street Journal. “Batterijen op lithium-ion hebben de voorbije jaren de capaciteit geleidelijk aan kunnen opvoeren. Daarbij wordt meestal gewag gemaakt van aanpassingen in de fabricage.”

In de toekomst mag echter een fundamentele verbeteringen worden verwacht, onder meer door een andere keuze van materialen waaruit de batterijen zijn gebouwd. Daarbij wordt door de fabrikanten vaak gesproken over een overschakeling van grafiet op silicium, dat sterke prestatieverbeteringen mogelijk zou maken.”

Onder meer bedrijven zoals Sila Nanotechnologies, Angstron Materials, Enovix en Enevate ontwikkelen batterijen op basis van silicium. De technologie wordt op dit ogenblik al uitgetest door de grote batterijfabrikanten, autobedrijven en producenten van consumentenelektronica.

Onder meer Sila Nanotechnologies zegt dat zijn ontwikkeling een winst tussen 20 procent en 40 procent kan opleveren. Klanten van Sila zijn onder meer BMW en Amperex Technology, wereldwijd één van de grootste fabrikanten van consumentenelektrica. Ook Enevate, leverancier van batterij-technologie voor autobouwers, maakt gewag van een winst van ongeveer 30 procent.

Keerzijde

“De introductie van de nieuwe technologie heeft echter ook een keerzijde,” zegt de krant. “De fabricage zal immers een totaal ander productieproces vergen. Deze nieuwe aanpak zit nog in een bijzonder vroeg stadium en het is nog niet duidelijk wanneer deze toepassingen massaal zullen worden geïntroduceerd.”

Geraamd wordt dat de eerste apparaten de volgende twee jaar hun opwachting op de markt zullen maken. Daarbij wordt in eerste plaats gedacht aan wearables. Anderzijds heeft autobouwer BMW aangekondigd over vijf jaar een elektrische wagen met de nieuwe batterijtechnologie te zullen laten debuteren. Gerekend wordt daarij op een capaciteitswinst tussen 10 procent en 15 procent.

De autosector zal weliswaar beroep doen op dezelfde technologie die ook in de mobiele telefonie wordt gebruikt. “Omdat echter met hogere volumes wordt gewerkt en striktere veiligheidsnormen worden opgelegd, zullen de autoconstructeurs de nieuwe toepassingen minder snel kunnen introduceren dan andere sectoren,” benadrukt de Wall Street Journal.

Meer