Ben jij mee met verandering?
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen.
Business AM is jouw leidraad doorheen verandering.
Hol niet achter de feiten aan en kies voor één van onze abonnementsformules.
Door het mindere weer merkt de retailsector dat het winterseizoen vroeger dan gewoonlijk begonnen is. En dat is goed nieuws, vertelt Chiel Sterckx, retailexpert bij Unizo.
Beluister hier het volledige interview met Chiel Sterckx:
Waarom is dit belangrijk?
De zomersolden vielen tegen, ook door het weer. Als het winterseizoen beter uitpakt, kan de retailsector verliezen goedmaken. Het begin is er alvast.
Sterckx: “De voorbije jaren was de hoogzomer eind augustus, begin september en zelfs heel september nog sterk aanwezig. Maar door het regenachtige weer nu, willen mensen aangepaste kleding. Ze trekken dan al sneller naar de kledingwinkel, naar de zelfstandige kleinhandel.”
“Hoe, wanneer en waar mensen gaan winkelen is nog steeds zeer weersafhankelijk. Door het slechte weer in het voorjaar en in de zomer zijn de hoogzomerspullen iets minder over de toonbank gegaan, zowel tijdens de solden als tijdens het reguliere seizoen. Nu zien we de omgekeerde beweging. Dus het is zeker een goed teken dat het seizoen vroeg op gang aan het komen is. Maar dat maakt natuurlijk nog niet het succes van het hele winterseizoen.”
Naast de kledingsector merkt Sterckx dat nog andere sectoren succes hebben: “Chocolatiers doen het ook goed. Zij verkopen normaal richting de winter beter. Dat is vroeger op gang gekomen. Na het donkere weer en het rijkelijk leven tijdens de vakanties doet de beautysector het goed, specifiek de refresh- en detoxproducten.” (nd)
De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.