“Faillissementen in de retailsector zullen nog fors toenemen”

Consumenten geven minder uit aan voeding en meer aan duurdere non-foodartikelen. Toch waarschuwt verzekeraar Allianz Trade: uit een onderzoek dat het uitvoerde, bleek immers dat er nog meer faillissementen te verwachten zijn in de retailsector. Business AM sprak erover met risicodirecteur Johan Geeroms van Allianz Trade.


Beluister hier het volledige interview met Johan Geeroms:


De essentie: Sommige retailsectoren doen het beter dan andere, nu ons koopgedrag veranderd is. Geeroms verwacht echter wel dat er nog meer faillissementen volgen, zowel bij kleine als bij grote retailers.

  • “Ondanks de relatief hoge inflatie en een lage consumentenvertrouwen wordt er nog veel geconsumeerd. Er zijn wel verschuivingen aanwezig in het bestedingspatroon. Er wordt bespaard op primaire behoeftes zoals voeding, elektriciteit en benzine. We zien meer uitgaven in de autosector en de apparaten en meubels. Bij kleding en speelgoed is de groei veel kleiner. Door de prijsstijgingen haalt men meer omzet. Maar in volume is er een duidelijke daling. En dat betekent ook dat heel wat retailers met grotere voorraden zitten”, vertelt Geeroms.
  • “Ik verwacht dat de faillissementen in de retailsector in België fors gaan toenemen. Marktvorsers beweren ook dat de energieprijzen weer fors gaan toenemen tegen het einde van het jaar. Dat heeft zijn uitwerking, zowel langs de consumentenzijde, alsook voor de retailers zelf. De intrestvoeten zijn fors gestegen. Ik maak me geen zorgen voor de retailers die een financiering hebben lopen tot 2025 of 2026. Maar als je een financiering hebt die binnen twee maand afloopt, dan kan je wel een probleem hebben.”
  • Too big to fail bestaat niet. Makro België is bijvoorbeeld uiteindelijk failliet gegaan. In Nederland is de bekende fietsenfabrikant VanMoof failliet gegaan. Zij hebben veel meer moeten investeren. Om te investeren heeft men natuurlijk ook kapitaal nodig. Als dat kapitaal niet uit eigen middelen kan komen, moet men gaan lenen tegen een veel hogere rentevoet. Want uiteindelijk moet je investeren om concurrentieel te blijven”, concludeert Geeroms.

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.