Renault vraagt om duidelijkheid over EU-emissienormen voor elektrische voertuigen


Key takeaways

  • Autofabrikanten moeten ten minste 20 procent van hun voertuigen elektrisch verkopen om aan de nieuwe EU CO2-emissienormen te voldoen.
  • Het niet halen van deze doelstelling kan leiden tot aanzienlijke financiële boetes of de aankoop van emissiekredieten van andere bedrijven.
  • Renault heeft zijn zorgen geuit dat het toestaan van het poolen van emissiekredieten door autofabrikanten de Europese auto-industrie zou kunnen verzwakken.

Als Franse autofabrikant heeft Renault bevestigd dat het wil voldoen aan de onlangs ingevoerde strengere CO2-emissienormen van de EU. Deze regels, die op 1 januari van kracht werden, bepalen dat minstens 20 procent van de verkoop van elke autofabrikant uit elektrische voertuigen moet bestaan. Als deze doelstelling niet wordt gehaald, kan dat leiden tot aanzienlijke financiële boetes. Automakers die niet aan de eisen voldoen, kunnen emissiekredieten kopen van bedrijven die de eisen overtreffen.

Renault heeft echter zijn zorgen geuit over de mogelijke negatieve gevolgen van het toestaan dat autofabrikanten hun emissierechten bundelen. Het bedrijf is van mening dat dergelijke praktijken uiteindelijk de Europese auto-industrie als geheel kunnen verzwakken.

Zorgen van Renault en verzoek om duidelijkheid

Renault stelt dat het huidige gebrek aan duidelijkheid in deze regelgeving fabrikanten dwingt om moeilijke keuzes te maken, zoals het kopen van credits of het verminderen van de productie, die beide het concurrentievermogen van de sector kunnen ondermijnen. Om dit aan te pakken, heeft Renault de Europese Commissie gevraagd om onmiddellijke verduidelijking en begeleiding van deze complexe regelgeving.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.