De Franse autobouwer Renault overweegt zijn belang zijn belang in zijn Japanse sectorgenoot Nissan af te bouwen. De opbrengst van die operatie zou de Franse groep eventueel willen gebruiken om de afsplitsing van zijn divisie elektrische mobiliteit te helpen financieren.
De waarde van het belang van Renault in Nissan wordt op ongeveer 7 miljard euro geraamd. Volgens bepaalde bronnen zou de Franse groep zijn elektrische activiteit mogelijk in de tweede helft van volgend jaar naar de beurs willen brengen.
Alliantie
Er wordt al geruime tijd gesproken over plannen van Renault om zijn activiteiten op het vlak van elektrische aandrijving af te splitsen van de traditionele productie van wagens met verbrandingsmotoren. Thierry Pieton, financieel directeur van Renault, benadrukte wel dat elke beslissing de goedkeuring van partner Nissan zou moeten krijgen.
Renault en Japan hebben al twee decennia een alliantie, waarbij ook de Japanse autogroep Mitsubishi Motors is betrokken. Vier jaar geleden kwam die samenwerking echter onder druk nadat Carlos Ghosn, de geestelijke vader van de alliantie, in Japan van fraude werd beticht en werd gearresteerd.
De twee constructeurs maakten daarop bekend hechter te zullen samenwerken, waarbij ook gestreefd zou worden naar het gezamenlijk gebruik van een aantal bronnen en technologieën.
In januari van dit jaar kondigden Renault en Nissan nog aan een sterkere samenwerking na te streven voor de productie van elektrische wagens. Daarbij werd een investeringsplan van 26 miljard euro naar voor geschoven.
Machtsverhouding
De ongelijke machtsverhouding tussen de twee constructeurs is in Japan altijd al een bron van frustratie geweest. Renault heeft immers een belang van 43,4 procent in Nissan. De Japanse autobouwer heeft anderzijds 15 procent van de aandelen van zijn partner in handen, zonder zich echter op een stemrecht te kunnen beroepen.
Nissan was twee decennia geleden in zware financiële problemen gekomen en werd door Renault, op initiatief van Carlos Ghosn, gered. Inmiddels is Nissan op de internationale automarkt een grotere partij geworden dan Renault.
Volgens het persbureau Bloomberg zou Renault een gedeelte van zijn belang in Nissan mogelijk aan zijn Japanse partner verkopen, maar ook het Chinese concern Geely wordt als een mogelijk geïnteresseerde partij naar voor geschoven.
“Geely, dat al de Scandinavische constructeurs Volvo en Polestar in handen heeft, heeft de voorbije jaren een goede relatie met Renault uitgebouwd”, luidt het. “De twee partijen hebben onder meer begin dit jaar een samenwerking rond de bouw van een fabriek in Zuid-Korea aangekondigd.”
Het is niet duidelijk wat er met Mitsubishi zou gebeuren indien Renault zijn belang in Nissan verkoopt.
(am)