Renault wint momentum in Europese hybride markt te midden van elektrische verschuiving


Key takeaways

  • Renault beleeft onverwacht succes op de Europese markt voor hybride auto’s.
  • Het bedrijf staat tweede op de Europese hybride markt, na Toyota, en analisten roemen het aanpassingsvermogen en de wendbaarheid.
  • De vraag naar hybride voertuigen zal naar verwachting blijven stijgen tot het einde van dit decennium, voordat elektrische voertuigen het uiteindelijk zullen overnemen.

Renaults strategische stap naar betaalbare hybride technologie

De CEO van Renault, Luca de Meo, heeft een strategische zet gedaan door zich te richten op betaalbare hybride technologie. Deze beslissing stelt Renault in staat om veel terrein te winnen op de snel groeiende markt voor hybride auto’s in Europa. Terwijl de auto-industrie wordt geconfronteerd met uitdagingen als gevolg van de push naar elektrische mobiliteit, ervaart Renault onverwacht succes in hybrides.

De veerkracht van Renault in het hybride segment

De vraag naar dure elektrische auto’s is in Europa niet zo gestegen als verwacht, ondanks het dreigende verbod op auto’s met verbrandingsmotoren in 2035. Dit heeft de Europese autofabrikanten enorm onder druk gezet. Renault, een kleinere speler die in 2020 recordverliezen leed, toont een opmerkelijke veerkracht in het hybride segment.

Renault bezet nu de tweede plaats op de Europese hybride markt, na Toyota. Analisten van Stifel zijn vol lof over de prestaties van Renault en benadrukken het aanpassingsvermogen en de wendbaarheid van het bedrijf in uitdagende marktomstandigheden. Ze geloven dat de focus van het bedrijf op hybrides de Meo kan helpen om lagere totale emissies te realiseren en de verkoop op korte termijn te laten groeien.

De toekomst van de vraag naar hybride voertuigen

De vraag naar hybride voertuigen zal naar verwachting blijven stijgen tot het einde van dit decennium voordat elektrische voertuigen het uiteindelijk zullen overnemen, volgens de adviesbureaus Dataforce en S&P Global. Renault, met een marktkapitalisatie van 11,6 miljard euro, vertegenwoordigt slechts een kwart van de waarde van Europees leider Volkswagen.

Renaults expertise in versnellingsbaktechnologie

Renault is momenteel op zoek naar een nieuwe richting na het beëindigen van zijn langdurige alliantie met Nissan en Mitsubishi en het opgeven van plannen voor een beursgang van zijn elektrische autotak Ampere. Het recente succes van het bedrijf op de hybride markt is te danken aan zijn expertise op het gebied van versnellingsbaktechnologie.

Het E-Tech systeem: een rendabele hybride transmissie

De ingenieurs van Renault hebben een kostenefficiënt hybride transmissiesysteem ontwikkeld, E-Tech genaamd, dat gebruikmaakt van een vereenvoudigd ‘hondenkoppelingsmechanisme’ om versnellingen te koppelen en los te koppelen zonder afhankelijk te zijn van een batterij synchronisatoren. Het E-Tech systeem, dat in het hele modellengamma van Renault kan worden toegepast, heeft minder onderdelen nodig dan andere systemen met dubbele motor, waardoor het lichter en betaalbaarder is.

De aanhoudende groei van Renault op de hybride markt

Analisten voorspellen een aanhoudende groei nu Renault meer betaalbare hybride modellen introduceert. De Renault Clio hybride, 400 euro duurder dan de Toyota Yaris en Peugeot 208, heeft een superieur vermogen en bevat het E-Tech versnellingsbaksysteem dat geschikt is voor zowel kleine auto’s als grotere voertuigen zoals de nieuwe 300 pk Rafale coupé sedan.

Renault voldoet aan EU-regelgeving

Experts geloven dat het voordeel van Renault op het gebied van hybride auto’s nog enkele jaren zal aanhouden. De kracht van hun hybride-aanbod, dat aanzienlijk minder vervuilend is dan conventionele auto’s, zal ertoe bijdragen dat Renault voldoet aan de EU-regelgeving om de CO2-uitstoot te beperken.

Uitdagingen voor Renault

Ondanks dit succes heeft Renaults vertrouwen in hybrides zijn beperkingen. Europese autofabrikanten moeten vanaf volgend jaar de gemiddelde CO2-uitstoot verlagen tot 94 gram per kilometer. Om deze doelstelling te halen, zou Renault ongeveer 20 procent van zijn verkopen moeten halen uit elektrische voertuigen, een aanzienlijke stijging ten opzichte van het huidige aandeel van 12 procent in Europa.

De toekomst van Renault in het veranderende autolandschap

Hoewel Renault tien jaar geleden een vroege nieuwkomer was op de markt voor elektrische voertuigen, is het inmiddels ingehaald door toegewijde fabrikanten van elektrische auto’s zoals Tesla en grotere concurrenten zoals Stellantis. De Meo is van plan om de nieuwe elektrische SUV, de Renault 4, te onthullen op de autoshow van Parijs, Na de recente introductie van de Renault 5, een andere compacte elektrische auto, zal het succes van deze lanceringen essentieel zijn voor de toekomst van Renault in het veranderende autobezitlandschap.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.