Reizen met een cruiseschip is als een trip naar een vuilnisbelt

Toeristen die naar een gezonde vakantie streven, kunnen een cruiseschip beter links laten liggen. Een cruiseschip zorgt immers voor een sterke luchtvervuiling die de gezondheid van de passagiers kan ondermijnen, maar heeft ook nog om andere redenen een opmerkelijk zware ecologische voetafdruk.

“Zelfs in open water ligt de luchtvervuiling op sommige cruiseschepen dubbel zo hoog dan in het centrum van Londen,” betogen wetenschappers. “De uitstoot van de schepen is niet onderhevig aan dezelfde beperkingen die door de regelgeving op het vasteland worden opgelegd.” “Bovendien gebruiken de schepen brandstoffen die 3.500 keer meer zwavel mogen bevatten dan de benzine in het autoverkeer. Op het dek van het cruiseschip kunnen achter de schoorsteen dan ook 84.000 eenheden fijn stof per kubieke centimeter worden aangetroffen.” “Dat is meer dan het dubbele van Piccadilly Circus in Londen en bijna twintig meer dan het strand van Camber Sands in East Sussex.”

Water

Fijn stof kan de longen aantasten en is daarmee bijzonder schadelijk voor de menselijke gezondheid. Matt Loxham, bioloog aan de Southampton University, wijst erop dat op sommige cruiseschepen locaties kunnen worden gevonden die normaal in de meest vervuilde steden van de wereld zouden worden verwachten. De wetenschapper wijst erop dat de luchtvervuiling aan boord van de cruiseschepen vooral negatief kan werken op de gezondheidstoestand van patiënten met astma of cardiovasculaire aandoeningen. Eén cruiseschip kan evenveel fijn stof produceren als één miljoen wagens. Daarnaast wordt ook gewezen op het waterverbruik. Aangezien deze schepen soms meer dan zevenduizend passagiers herbergen, moet ook rekening gehouden worden met een gigantisch waterverbruik voor onder meer douches en toiletten. Er is dan ook sprake van vervuiling door allerhande afvalproducten zoals kookolie, detergenten, zeep en voedselafval. Dit afvalwater heeft volgens specialisten dezelfde ecologische impact als rioolwater. “Een lozing in rivieren zou illegaal zijn, maar niet op volle zee,” zeggen ze. (mah)