De rederijen Mediterranean Shipping Company (MSC) en Hapag-Lloyd hebben aangekondigd geen gebruik van scheepsroutes door het Noordpoolgebied te zullen maken. De bedrijven voeren aan met die beslissing het kwetsbare leefmilieu van het gebied te willen sparen.
Critici zeggen echter te vrezen dat dergelijke aankondigingen vooral vanuit public relations zijn ingegeven.
Kwetsbaar
De klimaatverandering doet ook het poolijs smelten. Daardoor komen in de Noordelijke IJszee meer scheepvaartroutes vrij. Dat creëert nieuwe verbindingen tussen Azië, Europa en Noord-Amerika. Deze routes zouden tot belangrijke tijdsbesparingen kunnen leiden.
Milieugroepen vreesden dan ook dat vele rederijen hun schepen voortaan langs de Noordpool zouden laten reizen. Daarmee zou volgens hen een bijzonder kwetsbaar gebied in gevaar kunnen komen.
Eerder dit jaar maakte de Franse containerrederij Compagnie Maritime d’Affrètement – Compagnie Générale Maritime (CMA CGM) echter bekend geen routes over de Noordpool in overweging te zullen nemen. Daarmee wou de scheepvaartgroep naar eigen zeggen een bijdrage leveren tot de bescherming van het leefmilieu.
Enkel weken later volgden Hapag-Lloyd en Kuehne+Nagel het voorbeeld van de Franse rederij. Ook Mediterranean Shipping Company (MSC) kondigde inmiddels aan het gebied onaangeroerd te zullen laten.
Hiermee hebben drie van de vijf grootste containerrederijen te kennen gegeven het Noordpoolgebied te zullen sparen. Wereldwijd marktleider Maersk, die vorig jaar al een proefvaart door het Noordpoolgebied maakte, heeft terzake nog geen enkele uitspraak gedaan. Dat geldt ook voor het Chinese concern Cosco.
Samen vertegenwoordigen de vijf grootste concerns meer dan de helft van het wereldwijde maritieme containervervoer.
Greenwashing
Critici zeggen echter dat deze beloftes momenteel weinig consequenties hebben. ‘Een veilig en betrouwbaar containervervoer over Noordpool-routes zal nog minstens een tiental jaar op zich laten wachten,’ betoogt Michael Byers, professor wereldpolitiek aan de University of British Columbia. ‘Men mag niet verwachten dat bedrijven zich gebonden zullen achten door beloftes die al meer dan een decennium oud zijn.’
Frédéric Lasserre, professor klimaatverandering aan de Université Laval Québec, waarschuwt anderzijds dat de Noorpoolroutes wellicht minder voordelig zullen blijken dan momenteel wordt verondersteld.
‘De International Maritime Organization (IMO) zal uit milieubekommernis wellicht het gebruik van zware stookolie in het Noordpoolgebieden verbieden,’ merkt hij op. ‘Daardoor zullen de rederijen gedwongen worden over te schakelen op duurdere scheepsdiesel. Die verplichting zal de rendabiliteit van kortere routes door het Noordpoolgebied ernstig in het gedrang brengen.’