Recordomzet voor uitbater Suezkanaal

Het Suezkanaal heeft het voorbije fiscale jaar, dat eind juni werd afgesloten, een omzet gegenereerd van 7 miljard dollar. Daarmee heeft de route een absoluut inkomstenrecord laten optekenen. Dat staat in een rapport van de Suez Canal Authority (SCA), de uitbater van het kanaal, dat een verbinding tussen de Middellandse Zee en de Rode Zee garandeert.

Tegenover het jaar voordien kon een omzetgroei met 20,7 procent worden gemeld. Daarbij kon worden geprofiteerd van een reeks hogere vergoedingen die voor het gebruik van de route konden worden gevraagd.

Wereldhandel

“Het Suezkanaal heeft ook het voorbije jaar, ondanks de moeilijke economische omstandigheden, als drukke internationale maritieme doorgang opnieuw zijn belang voor de wereldhandel bewezen”, stipte luitenant-generaal Osama Rabie, voorzitter van de Suez Canal Authority, aan. In totaal werd het voorbije jaar ongeveer 1,3 miljard ton vracht door het kanaal getransporteerd.

“Wereldwijde crises hebben het blijvende belang van het Suezkanaal bewezen”, beklemtoonde Rabie nog. “De route heeft immers de duurzaamheid van de wereldwijde toeleveringsketens helpen garanderen.”

De doorvoertarieven voor het Suezkanaal werden het voorbije jaar verscheidene keer verhoogd. Deze extra inkomsten moeten worden gebruikt om de uitbreiding van het kanaal te helpen financieren, waardoor de trafieken vlotter moeten kunnen verlopen.

Het Suezkanaal verwerkt ongeveer 12 procent van de totale wereldhandel. Ook 7 procent van de wereldwijde olietransporten maken van de route gebruik. “Het ongeval met het containerschip Ever Given vorig jaar heeft aangetoond dat een verbreding van sommige trajecten van het kanaal een gunstige impact op een vlotte verkeersstroom zou hebben”, voerde Rabie aan.

De Ever Given liep in het kanaal aan de grond. Het containerschip blokkeerde daarbij ook voor andere schepen de doorgang van het kanaal. In totaal moest de route gedurende een periode van zes dagen worden gesloten. Dit had een grote impact op de wereldhandel, maar betekende tevens voor de staatskas van Egypte een zwaar inkomstenverlies.

Industriegebied

Langs het noordelijke deel van het Suezkanaal bouwt Egypte momenteel op een teruggewonnen wad de East Port Said Industrial Zone uit. Op de site zal een productie voor de binnenlandse markt en de export worden opgezet. Gehoopt wordt dat de strategisch gelegen locatie van de industriezone grote interesse zal wekken.

“Dit gebied strekt zich uit over een oppervlakte van 16 miljoen vierkante kilometer en beschikt over een unieke locatie”, voerde Sameh Gabra, directeur van de East Port Said Industrial Zone, aan. “Fabrieken die in dit gebied vestigen, kunnen hun producten binnen een periode van achtenveertig uur naar Europa brengen.”

“De uitbraak van de coronapandemie heeft duidelijk gemaakt dat de toeleveringsketens vanuit China bijzonder gevoelig zijn voor verstoringen en gemakkelijk kunnen worden onderbroken. De East Port Industrial Zone presenteert zich echter als een alternatief om dergelijke problemen te vermijden.”

Egypte worstelt met een groot handelstekort en ervaart aanzienlijke moeilijkheden om een ​​industriële basis te ontwikkelen. Het land heeft in het verleden al een aantal industriële parken proberen aan te leggen, maar die zijn volgens economen meestal geen succes geworden. De afstanden van deze zones tot de steden, waar de arbeidskrachten moeten worden gevonden, zouden veel te groot zijn.

De nieuwe zone ligt daarentegen amper zes kilometer van de stad Port Said en in de buurt van een nieuwe metropool die in het oosten wordt gebouwd. De bouw van het volledige project zou ongeveer vijftien jaar in beslag nemen. Een eerste fabriek, die rijtuigen voor treinen en metrolijnen moet maken, zou in juni volgend jaar operationeel moeten zijn.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20