Recordbedrag voor uitzendrechten Engels vrouwenvoetbal

In Engeland heeft het vrouwenvoetbal een historisch televisiecontract in de wacht kunnen slepen. De Engelse Football Association for the Women’s Super League (WSL) heeft de uitzendrechten op zijn wedstrijden voor een periode van drie jaar aan de omroepen Sky en BBC kunnen verkopen.

Met het contract zou een bedrag van minstens 7 miljoen pond per seizoen zijn gemoeid. Daarmee is het akkoord de meest lucratieve overeenkomst die tot nu toe in het wereldwijde vrouwenvoetbal voor uitzendrechten is afgesloten. Het contract begint te lopen bij de start van de nieuwe competitie in september.

Prijzenpot

Bij de eerdere contracten werden uitsluitend de productiekosten voor de uitzendingen van de wedstrijden van de Engelse Women’s Super League vergoed. Sky Sports zal tot 44 wedstrijden per seizoen tonen. De BBC zou 22 uitzendingen verzorgen. Minstens achttien wedstrijden zouden op BBC One of BBC Two worden getoond.

De twaalf teams in de Women’s Super League delen momenteel een jaarlijkse prijzenpot van 500.000 pond. Deze nieuwe deal zou dat bedrag kunnen vertienvoudigen. Clubs uit het Championship – de tweede afdeling van de Engelse competitie – zullen in de inkomsten een aandeel van 25 procent krijgen.

‘Deze overeenkomst betekent een echte mijlpaal voor het vrouwenvoetbal en vormt tegelijkertijd voor de vrouwensport in het algemeen een enorme doorbraak,’ merkte Kelly Simmonds, directeur professioneel damesvoetbal bij de Football Association.

‘We verwachten dat de belangstelling voor de wedstrijden veel hoger zal liggen dan het televisiepubliek dat momenteel door de Women’s National Basketball Association (WNBA) en de National Women’s Soccer League (NWSL) in de Verenigde Staten – de meest succesvolle en spraakmakende sportcompetities voor vrouwen in de wereld – wordt aangetrokken.’

Deze competities hebben op hun piekmomenten enkele honderdduizenden televisiekijkers.

Groeiende belangstelling

De kijkcijfers voor het topvoetbal voor vrouwen hebben de voorbije vijf jaar al meer een verdubbeling gekend. Die stijging maakt deel uit van een groeiende belangstelling die voor de vrouwensport in de bredere zin wordt getoond. Twee jaar geleden haalde het wereldkampioenschap voetbal voor vrouwen wereldwijd 1,12 miljard kijkers. Dat was een absoluut record.

‘De nieuwe samenwerking zorgt ervoor dat de zichtbaarheid van de Women’s Super League groter wordt dan ooit voordien,’ voert Kathryn Swarbrick, directeur marketing bij de Football Association, aan. ‘Bovendien biedt het contract ook de middelen om de kwaliteit van de competitie verder te ontwikkelen.’

(NS)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.