Door de overgang van verbrandingsmotoren naar een elektrische aandrijving zouden bij de toeleveranciers van de autoproducenten in de Europese Unie tegen eind volgend decennium 501.000 arbeidsplaatsen kunnen verdwijnen. Dat blijkt uit een rapport van consulent PricewaterhouseCoopers (PwC) en de European Association of Automotive Suppliers (Clepa), gebaseerd op een enquête bij nagenoeg honderd bedrijven uit de sector.
De onderzoekers merken op dat dit verlies niet volledig zal kunnen worden gecompenseerd door een nieuwe tewerkstelling in de constructie van elektrische voertuigen. Er wordt gewag gemaakt van 226.000 nieuwe arbeidsplaatsen, wat uiteindelijk netto nog altijd een verlies van 275.000 banen oplevert.
Impact
“Het rapport van Clepa bevestigt eerdere waarschuwingen over de kosten van een snelle overgang in de autosector naar emissievrije mobiliteit”, merkt de Britse zakenkrant Financial Times op.
“Meer dan twee derde van het banenverlies zou zich al in de eerste helft van volgend decennium manifesteren. Dit kan – veroorzaakt door massale werkloosheid – een belangrijke sociale en economische impact hebben.”
Het grootste banenverlies zou worden opgetekend in Duitsland, waar 121.000 arbeidsplaatsen zouden kunnen verdwijnen, gevolgd door Italië (74.000), Spanje (72.000) en Roemenië (56.000).
De Europese Commissie kondigde eerder dit jaar haar voornemen aan om tegen het midden van het volgende decennium de uitstoot van nieuwe auto’s tot nul te herleiden. Er is geen verplichting om een overstap naar batterijen te maken, maar sommige autofabrikanten hebben andere technologieën, zoals waterstof, vrijwel uitgesloten.
Apocalyptisch
Clepa, dat meer dan 3.000 leveranciers vertegenwoordigt, voert al langer aan dat de introductie van tijdelijke technologieën de klap van de overgang naar een duurzame mobiliteit zou kunnen helpen opvangen.
“De behoeften van de samenleving zijn veel te divers voor een aanpak met één oplossing”, beklemtoont Sigrid de Vries, secretaris-generaal van de Clepa, verwijzend naar het gebruik van hybride technologieën, duurzame waterstof en hernieuwbare brandstoffen.
Het Duitse bedrijf Continental, toeleverancier van de autosector, waarschuwde eerder al dat de sociale harmonie in gevaar zou dreigen te komen indien het klimaatbeleid niet gepaard zou gaan met programma’s die nieuwe werkgelegenheid kunnen creëren voor werknemers die aan de slag zijn in industrieën die van fossiele brandstoffen afhankelijk zijn.
Vorig jaar waarschuwde een rapport nog dat in Duitsland door de overstap naar een elektrische aandrijving mogelijk 400.000 banen zouden kunnen verdwijnen. Herbert Diess, topman van de VW Group, zegt echter dat dergelijke apocalyptische scenario’s wellicht enigszins overdreven zijn.
“Ondanks de overstap naar een andere aandrijving, blijft een groot deel van de auto ongewijzigd”, stipte Diess aan. “Er is nog steeds behoefte aan een koetswerk, autolak, zetels, wielen en assen. Wellicht zal tussen 70 procent en 80 procent van de toeleveringsindustrie niet met de gevolgen van de transitie wordt geconfronteerd.”
(lb)