De barcode wordt vervangen door een QR-code: “Wanneer je de code scant, zal het lijken dat je surft op het internet”

Gisteren werd de vijftigste verjaardag van de barcode gevierd, maar veel ouder zal het niet worden. Want de typische streepjescode die op verschillende producten is terug te vinden, wordt in 2027 vervangen door een soort van QR-code. En die kennen we dan weer als een speciaal gevormde code. Business AM sprak met Jan Somers, CEO GS1 Belgium & Luxembourg.


Beluister hier het interview met Jan Somers.


De essentie: de barcode wordt vervangen door een soort QR-code, maar grote wijzigingen blijven uit, stelt Somers.

  • “Vanaf 2027 zal er overgeschakeld moeten worden op een nieuwe generatie van barcodes. Die zullen op een QR-code lijken en gelinkt zijn met het internet”, vertelt Somers.
  • De code vormt een link naar de digitale wereld, en meer specifiek naar een webpagina of een online database. Ook zal er veel meer informatie over die producten weergegeven worden. Zo zal de herkomst van producten en informatie over allergenen terug te vinden zijn. Ten slotte zal te zien zijn of het product al dan niet biologisch is en hoe het kan gerecycleerd worden.
  • De overschakeling is ook zeer belangrijk voor de huidige circulaire economie. “De consument wil gewoonweg meer weten over wat er met zijn product gebeurd is. Wat moet ik eigenlijk met het product doen als ik het wil hergebruiken en als ik het wil recycleren? Dat wordt allemaal mogelijk door het mooie huwelijk dat we gaan maken tussen, laat ons zeggen de oude barcode en het internet”, vertelt Somers.

Wat verandert er dus?

  • In feite verandert er niet zoveel. De huidige streepjescode zorgt er aan de kassa voor dat het product uniek en wereldwijd geïdentificeerd wordt. Dat product wordt dan gelinkt aan een bepaalde prijs. En dat gaat altijd zo blijven, ook in de nieuwe code.
  • “Wat wel veranderd zal moeten worden, zijn de hard- en software van onze kassasystemen. Daarom zal het pas officieel worden vanaf 2027, zo hebben bedrijven vier jaar tijd om over te schakelen naar het nieuwe systeem. Niet alleen in de supermarkt, ook in de broodjeszaak zal dit moeten gebeuren. En dat is de reden waarom het iets langer duurt. We maken nu de communicatie en we roepen dat de retailers uh op tijd gaan klaar zijn om dit allemaal waar te maken”, zegt Somers.
  • “Je moet je gewoon voorstellen dat die nieuwe code gaat doen wat het vandaag doet. Het zal enkel meer aan het internet worden gekoppeld, zodanig dat je eigenlijk verschillende informatie kunt vinden. Wanneer je de code scant, zal het lijken dat je surft op het internet”, concludeert Somers.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.