Producenten van consumptiegoederen worstelen met zwakke verkoop

Grote producenten van consumentengoederen, waaronder Nestlé, Kraft Heinz en Reckitt, zullen naar verwachting een trage omzetgroei melden over het tweede kwartaal in Europa en de Verenigde Staten. Volgens gegevens van Nielsen kiezen consumenten voor merken die erin geslaagd zijn prijsstijgingen onder controle te houden.

Analisten en beleggers waarschuwen al een aantal kwartalen voor de uitdagingen waar fabrikanten van voedings-, schoonheidsproducten en huishoudelijke producten voor staan. De inflatie leidde tot een wereldwijde crisis in de kosten van levensonderhoud, waarbij de stijgingen in Noord-Amerika oversloegen naar Europa en de rest van de wereld. Als gevolg daarvan doen bedrijven die erin geslaagd zijn hun prijzen te verlagen of onder controle te houden het beter.

Key performance indicators

Dit kwartaal zullen omzetvolume en margegroei de belangrijkste prestatie-indicatoren zijn voor bedrijven in consumentengoederen. Productinnovatie is ook een prioriteit, waarbij analisten benadrukken hoe belangrijk het is om concurrerend te blijven in de huidige markt. “Unilever en Danone lijken een volumemomentum te hebben, maar bij Nestlé blijven er vragen”, zegt Barclays-analist Warren Ackerman.

In april miste Nestlé de schattingen voor de autonome omzetgroei in het eerste kwartaal, omdat het bedrijf de prijzen bleef verhogen en de omzet zag dalen, vooral in Noord-Amerika. De trend zal zich naar verwachting voortzetten, met winkels in Europa bij bedrijven als Reckitt, Kellogg en P&G die de afgelopen drie maanden naar schatting zijn gedaald in dollars.

Reckitt, Nestlé en PepsiCo

Ook Reckitt, Nestlé en Henkel zullen naar verwachting een lagere omzet in Amerikaanse winkels melden voor dit kwartaal en een kleiner marktaandeel in verschillende categorieën. De gegevens benadrukken de uitdagingen waarmee deze bedrijven worden geconfronteerd bij het behouden van hun marktaandeel.

Vorige week miste PepsiCo de verwachtingen voor de omzet in het tweede kwartaal doordat een reeks prijsverhogingen en concurrentie van huismerken de verkoop van snacks en frisdrank vertraagde, vooral in de Verenigde Staten. Verwacht wordt dat deze trend zich zal voortzetten, waarbij merkproducten voor consumenten onder druk komen te staan van goedkopere rivalen.

Unilever streeft naar groei

Unilever heeft haar intentie uitgesproken om verloren marktaandeel terug te winnen door middel van promoties en lagere prijzen. Het bedrijf zit midden in een proces om de productiviteit te verbeteren in een poging de groei weer aan te zwengelen na een aantal kwartalen van ondermaats presteren. Het bedrijf is van plan om tegen het einde van 2025 maar liefst 3.200 banen in Europa te schrappen.

De vooruitzichten voor consumptiegoederenbedrijven buiten Noord-Amerika zijn ingewikkelder. Volgens Barclays-analist Warren Ackerman voelen consumenten zich gestrest en zijn ze kieskeuriger in hun uitgaven. Ze verminderen voedselverspilling en gaan minder naar restaurants, wat de voedselconsumptie thuis ten goede zou kunnen komen.

In de huidige markt bepaalt het vermogen om prijzen te verlagen of in toom te houden welke consumptiegoederenbedrijven een betere omzetgroei laten zien, hun marktaandeel vergroten en hun marges beschermen. Nu consumenten de gevolgen van de inflatie blijven voelen, valt nog te bezien of merkartikelen voor consumenten weer voet aan de grond kunnen krijgen.

Belangrijkste punten

  • Bedrijven in consumentengoederen worstelen met zwakke verkopen als gevolg van inflatie
  • Bedrijven die erin geslaagd zijn prijsverhogingen onder controle te houden, doen het beter
  • Omzet en margegroei zijn belangrijke prestatie-indicatoren voor het kwartaal
  • Productinnovatie is een prioriteit om concurrerend te blijven

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.