De Vlaamse premie bij de aanschaf van een elektrische wagen zal niet meer worden toegekend vanaf 23 november. Daar stemde het Vlaams Parlement mee in. Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) wilde de maatregel van haar voorgangster Lydia Peeters (Open Vld) zo snel mogelijk afschaffen.
Key takeaways
- Burgers hebben nog tot 23 november om een elektrische wagen te kopen waar een premie aan wordt toegekend.
- De premie aanvragen kan vervolgens nog tot het einde van 2024.
- In het Vlaams Parlement is er debat over de effectiviteit van de maatregel bij het terugdringen van emissies.
In het nieuws: Als je nog gebruik wil maken van een premie bij de aanschaf van een elektrische wagen, moet je voor 23 november een verkoopovereenkomst sluiten.
- Consumenten hebben dus nog iets meer dan twee weken om korting te krijgen bij de aanschaf van een elektrische wagen. De premie bedraagt 5.000 euro bij de aanschaf van een nieuwe auto en 3.000 euro bij een tweedehandsexemplaar.
- Wie zich na het sluiten van de verkoop voor 31 december bij het e-loket van de Vlaamse overheid meldt, kan de premie nog ontvangen. Uit cijfers van twee weken geleden blijkt dat er 11.590 premies zijn aangevraagd voor zero-emissievoertuigen. 9.736 waren voor nieuwe EV’s en 1.854 voor tweedehandswagens, zo rapporteert De Morgen.
- Voormalig minister Peeters riep de maatregel in het leven om de verkoop van elektrische wagens te stimuleren. Al snel kwam er kritiek op de premie, die veel te duur zou zijn. “Er was voor de premie oorspronkelijk een budget van 24 miljoen euro voorzien. Dat is in juni opgetrokken tot 31 miljoen, vervolgens naar 36 miljoen. Naar verwachting zal er 45 miljoen euro nodig zijn”, zei minister De Ridder daar eerder over.
- Het Vlaams Parlement stemde voor de afschaffing. Bij Open Vld was er verdeeldheid. Fractieleider Egbert Lachaert (Open Vld) stemde tegen. Maurits Vande Reyde (Open Vld) stemde voor, uit principe. Hij had tijdens zijn campagne om voorzitter te worden verklaard dat hij de premie niet steunde.
- Door de stemming loopt de premie nu vervroegd af, normaal zou die nog tot het einde van het jaar lopen. Mobiliteitsfederatie Traxio, dat de autoverkopers vertegenwoordigt, was niet te spreken over wat zij “een vertrouwensbreuk met de burger” noemden. Traxio vreest bovendien dat autohandelaars nu overbevraagd zullen worden.
Europese klimaatdoelstellingen
De reacties: Lachaert is bezorgd, N-VA staat achter hun keuze.
- “Ik begrijp dat je de begroting wil beschermen”, reageerde Lachaert in het parlement, “maar ik stel me echt de vraag of je ook maar een euro gaat uitsparen door het einde van de premie met een maand te vervroegen”.
- Volgens Lachaert heeft de maatregel van Peeters toch veel goed gedaan voor het klimaat. De premie afschaffen helpt niet bij het bereiken van de Europese doelstellingen, merkt hij op. “Ik heb in het regeerakkoord al een aantal zaken gezien die afbreuk doen aan de klimaatdoelstellingen waaraan ons land moet voldoen. En we hebben gezien dat door deze maatregel het aantal ingeschreven wagens enorm is gestegen”.
- Volgens belangenvereniging Febiac is het aantal EV’s inderdaad gestegen. In de eerste 9 maanden van 2023 waren er 3.928 ingeschreven volledig elektrische wagens in Vlaanderen. Dat steeg naar 10.017 wagens in 2024, een stijging van 155 procent.
- Bert Maertens (N-VA) legt nog eens uit waarom zijn partij zo hamerde op het afschaffen van de premie voor elektrische wagens. “Ook experten vinden de premie een slechte en te dure maatregel om de CO2-uitstoot terug te dringen”, meent hij. Maertens wil tevens een antwoord bieden op de kritiek van Traxio. “De premie gaat nu op de schop, maar we verliezen de rechtszekerheid voor de premie-aanvragers niet uit het oog”.