Door de prijsverlagingen van Tesla was één van Musks vrienden bijna failliet gegaan

Door de prijsverlagingen van Tesla was één van Musks vrienden bijna failliet gegaan
Chesnot/Getty Images

Tesla voelt de hete adem van de concurrenten in zijn nek. Daarom heeft de wagenproducent al meermaals de prijzen verlaagd. Het bedrijf is bereid de winstmarges te verkleinen om zo de omzet een boost te geven. Die strategie is niet zonder gevolgen voor andere bedrijven. Zo moest één van de vrienden van Elon Musk, de CEO van Tesla, bijna de boeken neerleggen.

Waarom is dit belangrijk?

De prijsverlagingen van Tesla hebben hun doel niet gemist. In het tweede kwartaal van dit jaar heeft Musks bedrijf meer wagens verkocht dan een jaar eerder. De verkoopcijfers lagen ook hoger dan verwacht.

Context: Musk heeft een prijzenoorlog gestart.

  • Tesla heeft sinds begin dit jaar al meermaals het mes gezet in de prijzen. De wagenbouwer is bereid een deel van zijn winstmarges op te geven om zo meer elektrische voertuigen te verkopen.
    • Musk mikt op een groei van 50 procent dit jaar. Dat was ook de doelstelling vorig jaar, maar hij is er toen niet in geslaagd om die te halen.
    • De eerste resultaten zijn alvast hoopgevend. Musks bedrijf leverde 466.140 voertuigen af in het tweede kwartaal van dit jaar, een stijging ten opzichte van het eerste kwartaal en dezelfde periode vorig jaar. Bovendien lag dat resultaat 18.000 eenheden boven de verwachtingen van analisten.

Bedrijf Musk vriend in de problemen

In het nieuws: De opeenvolging van prijsverlagingen brachten Autonomy, een bedrijf van Musks vriend Scott Painter, in de problemen.

  • Wat voor bedrijf is Autonomy? De onderneming van Painter koopt elektrische wagens, waaronder de Model 3 van Tesla, om die vervolgens via een abonnementsformule aan de man te brengen. De klanten krijgen daarbij de keuze uit een kortetermijnhuur en een meerjarige lease of lening.
  • De oprichter van Autonomy had daarbij niet gerekend op de prijsverlagingen van Tesla, waardoor de waarde van zijn wagenpark fors is afgenomen. “In plaats van een vloot van 85 miljoen dollar, hadden we in één dag opeens een vloot van 56 tot 57 miljoen dollar,” zegt hij in een gesprek met het persagentschap Bloomberg.
  • Voorts zorgden Tesla’s prijsverlagingen ervoor dat meer mensen een eigen elektrische wagen konden aanschaffen, waardoor er minder interesse is in de diensten die Autonomy aanbiedt. Dat allees duwde Painters start-up naar de rand van de afgrond.
  • Painter kwam daardoor in een lastig parket te zitten. Uiteindelijk kon hij zijn schuldeisers overtuigen om de terugbetaling van de kredieten tijdelijk te pauzen en bereidde hij een nieuwe financieringsronde van 12 miljoen dollar voor. Voorts moest hij 75 van de 120 medewerkers bij Autonomy ontslaan.

Vooruitblik: Painter liet vorig jaar weten dat het de bedoeling was om 23.000 elektrische wagens te bestellen bij 17 verschillende wagenproducenten.

  • De teller staat nu op 1.300 wagens. Volgens de oprichter van Autonomy moet de start-up 3.000 wagens bezitten om break-even te draaien.
  • Hij verwacht overigens dat de abonnementsformule aan populariteit zal winnen naarmate de rentes stijgen. Daardoor wordt het voor meer mensen moeilijker om de aankoop van een elektrische wagen te financieren met een krediet. “Iedereen die 100.000 dollar of minder verdient (per jaar), zal daardoor simpelweg geen toegang hebben tot een elektrische wagen”, merkt hij op tegenover Bloomberg. (as)
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.