De fabricage van een elektrische wagen zal over drie tot vier jaar evenveel kosten als de bouw van een auto met een verbrandingsmotor. Dat wordt een belangrijke mijlpaal, waarna de verkoop van voertuigen met electromotoren een snelle groei zal kennen.
Dat heeft Sylvain Filippi, directeur van het Britse raceteam Envision Racing, tijdens de klimaatconferentie Impact van persbureau Reuters gezegd.
Prijspariteit
“Het bereiken van een prijspariteit is een stap die de overgang van de autosector naar duurzame en milieuvriendelijke wagens zal versnellen”, merkte Filippi op. “Op dat ogenblik zal de fabricage van een auto met een verbrandingsmotor duurder worden dan de productie van een wagen met een elektrische aandrijving.”
“Wagens met verbrandingsmotoren worden immers met oplopende productiekosten geconfronteerd”, verduidelijkt hij. “Die omslag zal in ontwikkelde landen wellicht al over drie tot vier jaar kunnen worden gerealiseerd.”
“Op dat ogenblik zal de total cost of ownership bij elektrische wagens lager liggen dan bij auto’s met verbrandingsmotoren. Dat wordt voor de autosector een cruciaal keerpunt. Op het ogenblik dat elektrische wagens op grote schaal tegen een concurrerende prijs op de markt worden gebracht, is het hek van de dam.”
“Dan wordt de aankoop van een wagen met een verbrandingsmotor een bijzonder slecht idee. Dit type auto zal immers onder die voorwaarden zijn doorverkoopwaarde drastisch zien terugvallen. De overgang naar elektrische mobiliteit zou dan ook heel snel kunnen gaan.”
Marktaandeel
Ramingen van consulent AlixPartners suggereren dat het aandeel van elektrische motoren in de wereldwijde autoverkoop over zes jaar ongeveer 33 procent zal bedragen. Tegen het midden van volgend decennium zou dat cijfer volgens de consulent verder tot 54 procent oplopen.
Vorig jaar bleef het aandeel van elektrische wagens in de totale autoverkoop volgens de cijfers van AlixPartners nog beperkt tot minder dan 8 procent. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar was er sprake van bijna 10 procent.
Om aan de groeiende vraag te voldoen zullen de autofabrikanten en leveranciers over een periode van vijf jaar wereldwijd een budget van 526 miljard dollar investeren. Ook hier kan een aanzienlijke versnelling worden opgemerkt. Eerder was er immers nog van een bedrag van 234 miljard dollar gewag gemaakt.
(as)