Key takeaways
- Prada neemt Versace over voor 1,38 miljard dollar (ongeveer 1,2 miljard euro) en breidt daarmee zijn luxegoederenportfolio uit.
- Donatella Versace trad in maart terug als creatief directeur en maakte de weg vrij voor nieuw management onder leiding van Dario Vitale, voorheen van Miu Miu.
- Capri Holdings verkoopt Versace om zijn schulden te verminderen en zijn financiële positie te versterken.
De Italiaanse modegigant Prada heeft Versace overgenomen in een deal ter waarde van 1,38 miljard dollar (ongeveer 1,2 miljard euro), waarmee twee invloedrijke Italiaanse luxemerken worden samengebracht.
De overname betekent een aanzienlijke uitbreiding van Prada’s portfolio van designermerken, waartoe Miu Miu al behoort, waardoor het bedrijf beter kan concurreren met industriële giganten zoals LVMH, eigenaar van gerenommeerde merken zoals Dior, Fendi en Louis Vuitton.
Capri Holdings
De aankoopprijs is een aanzienlijke korting op de ongeveer 2 miljard dollar (ongeveer 1,7 miljard euro) die de vorige eigenaar van Versace, Capri Holdings, in 2018 voor het merk betaalde. Donatella Versace, de iconische ontwerpster die Versace 27 jaar lang leidde na de tragische dood van haar broer Gianni in 1997, trad in maart terug als CCO. Ze werd opgevolgd door Dario Vitale, voorheen design director bij Miu Miu.
De beslissing van Capri Holdings om Versace te verkopen komt na een periode van dalende verkoopcijfers voor het merk en zijn andere labels zoals Michael Kors en Jimmy Choo. Onder Capri Holdings maakte Versace een stilistische verschuiving van de kenmerkende luxe naar een meer minimalistische esthetiek, terwijl het de prijzen verhoogde.
Financiële positie
Prada bevestigde dat de overname is afgerond na ontvangst van alle benodigde wettelijke goedkeuringen. Capri Holdings is van plan om de opbrengst van de verkoop te gebruiken om zijn schuldenlast aanzienlijk te verminderen en zo zijn financiële positie te versterken.
Capri-CEO John D Idol zei dat het bedrijf van plan was om de fondsen te gebruiken om schulden af te betalen, waardoor het een veel sterkere balans zou krijgen. Andrea Guerra, CEO van Prada, sprak eerder dit jaar zijn vertrouwen uit in het immense potentieel van Versace, maar erkende dat de weg voorwaarts een gedisciplineerde uitvoering en geduld zou vereisen. (jv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

