Key takeaways
- Miu Miu rapporteerde een stijging van 18 procent in netto-inkomsten voor de eerste negen maanden van 2024, tot 3,83 miljard euro.
- De verkopen van het merk zijn het afgelopen jaar gestegen, met een duizelingwekkende stijging van 105 procent alleen al in het derde kwartaal en een stijging van 97 procent voor de eerste negen maanden.
- Miu Miu is zijn aanwezigheid verder aan het versterken door winkeluitbreidingen in bestaande markten en door zich in nieuwe regio’s te wagen.
De Prada Group heeft de trends in de sector getrotseerd door voor de eerste negen maanden van 2024 een stijging van de netto-omzet met 18 procent te rapporteren tot 3,83 miljard euro. Deze groei was vooral te danken aan de opmerkelijke prestaties van Miu Miu, het jongere zustermerk.
De omzet van Miu Miu is het afgelopen jaar explosief gestegen, met een duizelingwekkende stijging van 105 procent alleen al in het derde kwartaal en een stijging van 97 procent in de eerste negen maanden. Dit volgt op een verkoopsprong van 93 procent in de eerste helft van 2024, wat duidt op een consistent traject van succes.
Sleutelfactoren achter het succes van Miu Miu
Andrea Guerra, CEO van Prada Group, schrijft het succes van Miu Miu toe aan een strategische verschuiving in imago, identiteit en creativiteit, in combinatie met een effectiever retailnetwerk. Hij benadrukt dat ondanks de indrukwekkende groeicijfers het absolute verkoopvolume van het merk relatief bescheiden blijft, wat het voortdurende potentieel voor uitbreiding benadrukt.
Miu Miu versterkt zijn aanwezigheid verder door winkeluitbreidingen in bestaande markten en door zich in nieuwe regio’s te wagen. Het merk verwacht ook binnen de komende drie maanden een nieuwe CEO te benoemen om de vacature in te vullen die is ontstaan door het vertrek van Benedetta Petruzzo naar Dior in september.
Prada Groep valt op te midden van vertraging luxemarkt
Terwijl de Prada Group een uitschieter is in de huidige vertraging van de luxemarkt, met concurrenten als LVMH en Kering die een daling doormaken, heeft het vlaggenschip van Prada een lichte groeivertraging laten zien in vergelijking met voorgaande kwartalen. De omzet steeg in het derde kwartaal met 2 procent en van januari tot september met 4 procent.
Luca Solca, een luxe-analist bij Bernstein, ziet een opmerkelijk verschil tussen de prestaties van Prada en Miu Miu. Hij is van mening dat het indrukwekkende traject van Miu Miu het groeipotentieel voor de komende 18 maanden onderschat, terwijl hij zich zorgen maakt dat Prada, ondanks het feit dat het de grootste bijdrage levert aan de totale omzet, misschien al zijn piek in groeicapaciteit heeft bereikt.
Regionale prestaties en vooruitzichten
Prada Group heeft een dubbelcijferige groei gerealiseerd in alle belangrijke regio’s, waaronder Azië-Pacific, Europa, Japan en het Midden-Oosten. Noord- en Zuid-Amerika en het Midden-Oosten lieten in het derde kwartaal een bijzonder sterke kwartaal-op-kwartaalversnelling zien, die wordt toegeschreven aan de strategische investeringen die Prada Group het afgelopen jaar heeft gedaan in lokale teams en retailinfrastructuur.
De detailhandelsomzet, die het grootste deel van de omzet van Prada Group uitmaakt, is in negen maanden met 18 procent gegroeid bij constante valuta, terwijl de groothandelomzet met 9 procent is gestegen. Gevraagd naar de impact van prijsverhogingen op de consumentenvraag, verklaarde Guerra dat Prada een “prijs-mix effect” strategie heeft geïmplementeerd, waarbij het prijsassortiment van het merk wordt verbreed terwijl concurrerende instapprijzen worden gehandhaafd.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!