Key takeaways
- Porsche SE wil rechtkrabbelen na een nettoverlies van 20 miljard euro als gevolg van aanzienlijke afschrijvingen op zijn investeringen in de auto-industrie.
- Het bedrijf stelt voor het boekjaar 2024 een dividend voor van 1,91 euro per preferent aandeel en 1,904 euro per gewoon aandeel. Een jaar eerder bedroegen die dividenden nog respectievelijk 2,56 euro en 2,554 euro.
- Porsche SE voorspelt een winst na belastingen van tussen de 2,4 euro en 4,4 miljard euro in 2025 door kostenbesparings- en herstructureringsprogramma’s bij Volkswagen en Porsche AG.
Porsche SE’s financiële herstelstrategie
Porsche SE, de holding die gecontroleerd wordt door de families Porsche en Piech, wil in 2024 herstellen van een aanzienlijk nettoverlies van 20 miljard euro, veroorzaakt door aanzienlijke afschrijvingen op haar investeringen in de automobielsector. Het jaar daarvoor was er nog een winst van 5,1 miljard euro. Ondanks het grote verlies is Porsche SE van plan om dividend uit te keren. Het bedrijf stelt voor het boekjaar 2024 een dividend voor van 1,91 euro per preferent aandeel en 1,904 euro per gewoon aandeel. Een jaar eerder bedroegen die dividenden nog respectievelijk 2,56 euro en 2,554 euro.
Vooruitkijkend verwacht het management van het bedrijf onder CEO Hans Dieter Pötsch een winst na belastingen tussen 2,4 euro en 4,4 miljard euro in 2025. Deze optimistische vooruitzichten zijn gebaseerd op de implementatie van kostenbesparings- en herstructureringsprogramma’s bij zowel Volkswagen als Porsche AG.
De toekomstverwachting voor Porsche SE
De hoge afschrijvingen op de boekwaarde van de primaire holdings werden toegeschreven aan de zwakker dan verwachte prestaties in de auto-industrie. De nettoschuld van het bedrijf zal in 2025 naar verwachting tussen 4,9 en 5,4 miljard euro blijven, tegenover 5,2 miljard euro eind 2024.
Porsche SE, dat op de beurs gewaardeerd wordt op 5,8 miljard euro, beschrijft zichzelf als een holding met investeringen in mobiliteit en industriële technologie. De kernparticipaties omvatten een meerderheidsbelang in gewone aandelen van Volkswagen en 25 procent plus één aandeel in de gewone aandelen van Porsche AG.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!