Porsche loopt miljarden euro’s mis door uitstel elektrische overgang


Key takeaways

  • Porsche wordt geconfronteerd met miljarden euro’s aan extra kosten als gevolg van het uitstellen van de overgang naar volledig elektrische voertuigen.
  • Uitstel van de deadline voor het uitfaseren van benzineauto’s zou andere grote autofabrikanten dwingen om vergelijkbare kosten te maken.
  • Uitstel van het verbod op nieuwe benzine- en dieselauto’s tot 2035 zou kunnen leiden tot hogere CO2-prijzen en hogere kosten om aan de klimaatdoelstellingen van de EU te voldoen.

Het voorstel om nieuwe benzine- en dieselauto’s in de EU tegen 2035 te verbieden, komt in de problemen en baart autofabrikanten zorgen. Zij dreigen miljarden euro’s te verliezen als het voorstel wordt uitgesteld. Porsche is een uitstekend voorbeeld van waarom de industrie wil dat de deadline gehandhaafd blijft.

Hoewel sommige conservatieve politici voorstander zijn van flexibiliteit, zeggen experts dat het uitstellen van het verbod duur zou zijn voor zowel de fabrikanten als de maatschappij. Autofabrikanten zoals Volkswagen en BMW hebben hun bedenkingen geuit over een wijdverspreide invoering van elektrische voertuigen tegen 2035, waarbij ze zich beroepen op consumentenvoorkeuren en de realiteit van de markt.

Beslissing van Porsche benadrukt kosten

De recente beslissing van Porsche om de overgang naar volledig elektrische voertuigen uit te stellen, benadrukt de financiële last van elk uitstel. Het bedrijf zal nu doorgaan met het ontwikkelen en produceren van modellen met verbrandingsmotoren, wat extra ontwikkelings- en productiekosten met zich meebrengt. De omschakeling zal Porsche de komende jaren naar verwachting miljarden euro’s kosten.

Uitstel van de deadline voor het uitfaseren van benzineauto’s zou andere autofabrikanten zoals BMW, Mercedes-Benz en Volkswagen dwingen om dit voorbeeld te volgen, wat tot nog grotere uitgaven zou leiden vanwege de schaal van hun activiteiten. De industrie zou zwaar moeten investeren in parallelle ontwikkeling en productielijnen voor zowel elektrische als verbrandingsmotorvoertuigen, wat een nog grotere druk op de middelen zou leggen.

CO2-uitstoot

Daarnaast zou uitstel van het verbod bredere economische gevolgen hebben. Het bereiken van klimaatneutraliteit in 2045, een doelstelling van veel landen, waaronder Duitsland, is afhankelijk van het koolstofvrij maken van verschillende sectoren.

Een studie van onderzoekers van de TU Berlijn en Deense universiteiten heeft geconcludeerd dat de elektrificatie van voertuigen de meest kosteneffectieve manier is om transport koolstofvrij te maken. Uitstel van het verbod zou een versnelling van de inspanningen voor decarbonisatie op andere gebieden vereisen, zoals het inzetten van meer warmtepompen of het verhogen van de waterstofproductie, wat aanzienlijke extra kosten met zich mee zou brengen.

Hogere kosten

Het uitstellen van de overgang naar elektrische voertuigen kan uiteindelijk leiden tot hogere CO2-prijzen en hogere uitgaven om de klimaatdoelstellingen in de hele EU te halen. Een snelle overgang naar elektrische mobiliteit wordt gezien als cruciaal om de totale kosten te minimaliseren en de weg naar een duurzame toekomst te versnellen. (fc)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.