De app van Niantic werd vijf jaar geleden uitgebracht. En tot op vandaag brengt het een ongeziene hoeveelheid geld op voor het bedrijf. Tegen alle verwachtingen in heeft Pokémon Go zich zelfs aangepast aan de lockdownmaatregelen gedurende coronacrisis.
Toen Pokémon Go in 2016 werd gelanceerd, zag je mensen buiten rondlopen als nooit tevoren, alleen of in kleine groepjes, ijsberend door de parken starend naar hun smartphone in een aanstekelijk goed humeur. De meest onschuldige vrijetijdsbesteding ter wereld, leek het wel. Die intussen 5 miljard dollar heeft opgebracht sinds de release.
Je zou denken dat de interesse snel zou afnemen, maar dat is niet het geval: Niantic heeft de tijd genomen om zijn spel regelmatig up te daten om zijn spelers loyaal te houden. En zelfs de lockdownperiodes konden geen afbreuk doen aan de populariteit van het spel, ondanks de bewegingsbeperkingen. Het is namelijk moeilijk om tot 12 km te lopen, de maximale afstand die nodig is om een Pokémon-ei uit te broeden, als je je huis niet mag verlaten. Dit heeft ertoe geleid dat verschillende spelers zijn beboet omdat zij zich in Madrid en Parijs niet aan de lockdownmaatregelen hielden.
120 miljoen spelers
Om deze reisbeperkingen te overbruggen, bracht Niantic in december 2020 een speciale update uit. Wilde Pokémon werden veel meer aangetrokken door trainers dan voorheen, terwijl hun eigen Pokémon hen regelmatiger vondsten brachten. Dit maakte reizen minder noodzakelijk en minder tijdrovend. Het gaat om tijdelijke aanpassingen die het bedrijf in de nabije toekomst wil verwijderen.
Het jaar 2020 is in ieder geval geen verloren jaar geweest voor Niantic: zijn 120 miljoen spelers hebben het bedrijf niet minder dan 1,2 miljard dollar opgeleverd. Hoewel de gehele game-industrie eerder van de pandemie heeft geprofiteerd, is dit bedrag toch uitzonderlijk.
1 miljard dollar per jaar
Gedurende de vijf jaar dat Pokémon Go beschikbaar is, zal het jaarlijks zo’n slordige 1 miljard dollar hebben opgebracht. Dat is nooit eerder gezien in de ultra-competitieve wereld van mobiele games. Niantic is de de facto marktleider geworden, waardoor het de meest winstgevende licenties kan bedingen.
Het bedrijf bracht in 2019 ook ‘Harry Potter: Wizards Unite’ uit, met minder groot maar niettemin echt succes. En het heeft onlangs aangekondigd dat het werkt aan een nieuw spel met het Transformers-universum, in samenwerking met Hasbro. En al die tijd blijven er overal Pokémon om ons heen rennen. Tot groot jolijt van Niantic.
Lees ook: